Californië pakt uitstoot van CO2 aan
Gouverneur Gray Davis van de Amerikaanse staat Californië zette maandag zijn handtekening onder een wet die verstrekkende gevolgen kan hebben voor de hele VS. Als eerste Amerikaanse staat wil Californië namelijk de uitstoot van broeikasgassen via personenauto’s beperken.
„Met deze wet hopen wij een van de meest knellende actuele milieuproblemen aan te pakken. Mettertijd zullen andere staten en waarschijnlijk ook andere landen ons volgen, om toekomstige generaties te vrijwaren voor de dreiging van een geleidelijke temperatuurverhoging op aarde”, aldus Davis. Het is Californië er in de eerste plaats om te doen de uitstoot van kooldioxide CO2 te beperken. Daarmee is de nieuwe wet een directe uitdaging voor de Republikeinse regering, die vorig jaar kort na haar aantreden verklaarde dat de Kyoto-afspraken over halvering van de CO2-uitstoot voor de VS van nul en generlei waarde waren.
Sindsdien kwam de regering met een vaag plan om bedrijven ertoe aan te sporen hun CO²-uitstoot vrijwillig te beperken, maar daarvan komt weinig terecht. Deze specifieke kwestie en het bedrijfsvriendelijke plus milieuonvriendelijke beleid van de regering-Bush wordt door de Democraten steeds sterker naar voren geschoven als belangrijk onderwerp voor de verkiezingen in november. Dat was trouwens ook voor de Democratische gouverneur Davis een van de redenen om na enige aarzeling zijn handtekening onder de wet te zetten. Zijn Republikeinse rivaal loopt namelijk langzaam maar zeker op hem in en zijn eigen waarderingsniveau daalt gestaag. Reden dus om een wet te tekenen die volgens een opiniepeiling van het Instituut voor Overheidsbeleid van Californië door niet minder dan 80 procent van de bevolking van deze staat wordt gesteund.
Californië heeft overigens een milieureputatie op te houden. De staat kwam jaren geleden al met de eis dat het loodgehalte in benzine omlaag moest. En tien jaar geleden eiste men dat er meer voertuigen met weinig schadelijke emissies of zónder schadelijke emissies (elektrisch aangedreven voertuigen) in Californië verkocht zouden worden. De auto-industrie verzette zich hevig, omdat er weinig vraag is naar dit soort voertuigen, die bovendien erg duur zijn. Via verschillende processen heeft men de doorvoering van deze maatregel weten te vertragen.Voorzitster Josephine Cooper van de Amerikaanse Alliantie van Autoproducenten beloofde maandag opnieuw een harde juridische strijd tegen de nieuwe Californische wet. „Het is niet aan Californië om over CO2 -uitstoot te beslissen. Dat moet op federaal niveau gebeuren”, aldus Cooper. Zij weet wel beter, want Californië heeft als een van de weinige staten het recht eigen milieunormen te hanteren. Dat komt omdat de zogeheten Air Resources Board van Californië eerder bestond dan het federale Environmental Protection Agency. Via de nieuwe wet krijgt de Air Resources Board nu opdracht om een lagere CO2 -emissie voor Californië vast te stellen. De nieuwe norm wordt dan in 2006 van kracht voor Californië, dat de grootste automarkt in de VS vertegenwoordigt.
Verschillende staten, zoals New York, hebben al belangstelling getoond voor het Californische initiatief. Als dat in andere staten wordt gevolgd, dan wordt de druk op de federale regering in Washington groter om landelijk scherpere uitlaatnormen vast te stellen. Eerder dit jaar wist Detroits machtige autolobby een dergelijk initiatief in het Congres nog met succes te torpederen.