Buitenland

In Milaan blijft de lire populair

MILAAN - De Italiaanse Ernesto Colleoni, eigenaar van een delicatessenwinkel in Milaan, accepteert naast de euro nog gewoon de lire. De lasten van het omrekenen en omwisselen worden gecompenseerd door de lusten: binnenkort opent hij een nieuwe zaak.

Ewout Kieckens
16 August 2006 09:36Gewijzigd op 14 November 2020 04:01
MILAAN – Een enkele winkelier in Milaan kan geen afstand doen van de oude Italiaanse munt en accepteert de lire nog. In 2012 is dat voorgoed voorbij, dan accepteert de Italiaanse centrale bank geen lires meer. Foto ENIT
MILAAN – Een enkele winkelier in Milaan kan geen afstand doen van de oude Italiaanse munt en accepteert de lire nog. In 2012 is dat voorgoed voorbij, dan accepteert de Italiaanse centrale bank geen lires meer. Foto ENIT

De Parmaham kost deze week 17,82 euro per kilo, oftewel 34.500 lire, de prijs van een kilo maasdammer bedraagt 5,63 euro of 10.900 lire. Op de prijskaartjes in delicatessenwinkel La Scelta in Milaan staan twee valuta’s: de oude en de nieuwe Italiaanse munt. Klanten kunnen kiezen hoe ze betalen. „Maandelijks innen we rond de 2.600.000 lire”, zegt eigenaar Ernesto Colleoni. „Dat komt overeen met zo’n 1300 euro.”De inventieve kruidenier is mogelijk de enige middenstander in Europa die nog de valuta van voor 2001 accepteert. De kassa’s van La Scelta zijn behalve voor het afrekenen in euro’s ook nog steeds geschikt voor de oude valuta. Volgens Colleoni beklaagt het personeel zich niet. „We accepteren alleen briefjes. Zo lastig is dat niet.”

Desalniettemin kan het afrekenen omslachtig zijn. Klanten kunnen gedeeltelijk in euro’s en gedeeltelijk in lires afrekenen. Ze betalen bijvoorbeeld met een biljet van 10.000 lire en voldoen de rest in euro’s. „Nou ja”, sust Colleoni, „de caissières hebben een omrekenmachientje bij de kassa.”

Zes keer per jaar gaat Colleoni naar de Italiaanse centrale bank en wisselt de lires in voor euro’s. „In het begin moesten we best lang in de rij staan, maar inmiddels zijn we een bekende bij de bank. Als ze ons zien, worden we direct geholpen.”

Weinig mensen, en zeker ondernemers, hebben nog lires. Misschien is het wel het gemakkelijkst om áls je ze hebt direct naar een van de vier Milanese winkels van La Scelta te gaan en daar de laatste briefjes in te wisselen voor een paar ons Grana Padana of een fles olijfolie.

Colleoni legt uit dat zijn ’lireklanten’ een dwarsdoorsnede van zijn klantenbestand vormen. „Studenten, ouderen, ja, eigenlijk iedereen die nog wat biljetten over heeft. Sommige klanten komen ze tegen bij een verhuizing of bijvoorbeeld in het voorjaar, als ze hun huis grondig schoonmaken.”

Een bijzondere categorie vormen de verzamelaars. „We krijgen nog wel eens bezoek van verzamelaars die van hun collectie afwillen. Sommigen betalen met briefjes van 500.000 lire (ongeveer 250 euro).” Angst voor valsemunters heeft Colleoni niet. „We controleren zowel de euro’s als de lires op hun watermerk.”

Op de gehele omzet van La Scelta (De Keus) stellen de lires niet veel voor. Maar wat telt is het psychologische effect. Veel Italianen rekenen nog in lires. Hoewel niet zo prominent als bij La Scelta wordt in Italiaanse reclame vaak ook de prijs in lires vermeld, al kan er niet meer met lires betaald worden.

Bovendien wordt Colleoni’s actie heel sympathiek gevonden, wat hem gratis reclame oplevert. „Het gaat prima met ons”, zegt Colleoni. Binnenkort opent hij dan ook zijn vijfde winkel in Milaan. De valuta-actie loopt door tot 2012. Daarna accepteert de Italiaanse centrale bank geen lires meer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer