Buitenland

Klantenservice komt tegenwoordig van overzee

PARAMARIBO- Klanten die de serviceafdelingen van grote Nederlandse bedrijven bellen, hebben tegenwoordig grote kans om door iemand op zo’n 8000 kilometer afstand te woord te worden gestaan. Steeds meer ondernemingen maken gebruik van het Surinaamse callcenter van Unamic uit Almere, waar goed opgeleide studenten op vrijwel iedere vraag een antwoord klaar hebben.

Van onze correspondent
14 August 2006 11:39Gewijzigd op 14 November 2020 04:00

De locatie van waaruit Unamic Suriname sinds anderhalf jaar werkt, aan de rand van het centrum van de hoofdstad Paramaribo, doet niet onder voor dat van een Nederlandse vestiging. Rijen computers met daarachter de agenten, zoals de medewerkers worden genoemd, uitgerust met koptelefoon en microfoontje.Het verschil zit hem in het Surinaamse kleurtje van alle agenten, een gemêleerd gezelschap van Javanen, hindoestanen en creolen, zonder uitzondering studenten die in samenwerking met de Universiteit van Suriname zijn aangesteld.

Voor studenten is volgens callcentermanager Ilja Gleiser doel bewust gekozen. „Omdat hun kennisniveau logischerwijs doorgaans hoger is dan dat van de gemiddelde Surinamer. Evenals in Nederland krijgen de nieuwe medewerkers een intensieve opleiding. Uit onderzoek is gebleken dat na het voltooien van die opleiding de agenten in Suriname kwalitatief minstens gelijkwaardig of zelf beter zijn dan de collega’s in Nederland. Ze zijn ook veel nieuwsgieriger en ambitieuzer.”

Wel zal Unamic voor de agenten in Suriname op korte termijn een aanvullende basistraining verzorgen. Gleiser: „Het blijkt bijvoorbeeld dat de topografische kennis wat gebrekkig is. Men kan vaak niet vertellen waar in Nederland Amsterdam of Rotterdam liggen. Er zal in die training ook aandacht worden besteed aan zinsopbouw en cultuur. Opmerkelijk is dat op het gebied van spelling en grammatica de Surinaamse agenten beter zijn dan de Nederlandse agenten.”

De beslissing van het in Almere gevestigde Unamic om activiteiten in Suriname te ontplooien, lag volgens Gleisers collega Jasper Klootwijk voor de hand. „Het is Nederlandstalig gebied, de loonkosten zijn veel lager en dankzij een samenwerking met het lokale telecommunicatiebedrijf Telesur beschikken we over een uitstekende bandbreedte om tegen lage kosten perfecte verbindingen met Nederland tot stand te brengen. Daardoor zijn onze totale kosten zeker 40 procent lager in vergelijking met onze activiteiten in Nederland, waar natuurlijk ook onze klanten van profiteren.”

Dat de loonkosten laag zijn betekent volgens Gleisers echter niet dat de medewerkers worden afgescheept met een fooi. „Voor Surinaamse begrippen betalen we heel redelijk. Agenten die nog in de opleiding zitten, krijgen meer dan een gemiddelde ervaren ambtenaar.

Het is een win-winsituatie. Aan de ene kant zijn wij als Unamic en onze klanten goedkoper uit, aan de andere kant zorgen we voor veel werkgelegenheid en stellen studenten in staat een leuk bedrag te verdienen, zodat ze hun studie eventueel zelf kunnen bekostigen en niet van hun ouders afhankelijk zijn.

Bovendien beschouwen velen van hen het werk bij ons als een serieuze carrièremogelijkheid. In tegenstelling tot in Nederland, waar het als een bijbaantje wordt gezien. Het verloop onder het personeel is hier ook veel minder.”

Inmiddels beschikt Unamic Suriname over ruim veertig werkplekken en heeft het zo’n zeventig mensen in dienst, 40 procent fulltime. Maar de Nederlandse klanten staan inmiddels massaal in de rij om hun telefoongesprekken in Suriname aan te laten nemen, dat aan uitbreiding niet valt te ontkomen. Nog voor het einde van dit jaar moet een nieuw kantoor zijn gebouwd, dat plaats biedt aan 150 werkplekken voor zo’n 300 agenten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer