Bloemenzaken in het nauw
ALMELO (ANP) – De bloemenzaken in Nederland staan ondanks de economische opleving onder druk. De toekomst van zelfstandige bloemisten wordt onder meer bedreigd door de moordende concurrentie van de supermarkten.
Dat blijkt uit het dinsdag gepubliceerde Marketingrapport Bloemenzaken 2006 van Van Es Marketing Services, waaraan tweehonderd ondernemers uit de bloemenbranche hebben meegedaan. Het marktaandeel van bloemenzaken in de verkoop van bloemen en planten is volgens het rapport de afgelopen jaren met 1 tot 2 procent per jaar afgenomen.Voor dit jaar verwacht minder dan de helft (48 procent) van de bloemisten dat de omzet zal groeien ten opzichte van 2005. In andere branches van de detailhandelssector ligt dit percentage op 60 procent of meer, aldus een woordvoerder van Van Es.
Volgens het onderzoeksbureau winnen supermarkten steeds meer terrein op de gespecialiseerde bloemenzaken. Ze zouden handig inspelen op de behoefte van de consument aan het zogenoemde one–stop–shopping, waarbij de klant gemak en snelheid prefereert. Inmiddels verkoopt drie vijfde van de supermarkten in Nederland bloemen.
Verder zouden de bloemenzaken volgens het rapport kampen met een ongunstig prijsimago. Ook besteden jongeren en tweeverdieners minder aan ‘groen’ en is het aanbod op de cadeaumarkt de afgelopen jaren gevarieerder geworden.
Bloemenveiling Aalsmeer signaleerde vorig jaar al dat supermarkten in Nederland zich steeds nadrukkelijker bemoeien met de handel in bloemen en planten. De bloemenveiling verwacht dat het marktaandeel van de supermarkten, vorig jaar ongeveer 22 procent, de komende jaren kan groeien naar ongeveer 30 procent. Volgens onderzoeksbureau Van Es telt Nederland bijna 7000 bloemenwinkels, goed voor 70 procent van de totale markt. Dit is inclusief tuincentra en marktkramen.