Verkeersinfarct dreigt rond Groningen
GRONINGEN (ANP) – Het autoverkeer in en rond Groningen en Assen neemt steeds verder toe. Zonder nieuwe maatregelen is de stad Groningen ver voor 2020 dichtgeslibd. Dat blijkt uit een analyse van het stedelijk netwerk Groningen–Assen, die dinsdag werd gepresenteerd.
De problemen zijn het grootst op de A28, A7, de zuidelijke ringweg van Groningen en de N33 bij Assen. Maatregelen ter waarde van 1,4 miljard euro moeten ervoor zorgen dat de regio ook in de toekomst bereikbaar blijft. De regio praat in oktober met minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) over de aanpak van de verkeersproblematiek in de regio.De regio stelt onder meer voor om nieuwe parallelwegen aan te leggen langs de zuidelijke ringweg in Groningen. Ook moet er een tram komen tussen station Groningen en het universiteitscomplex Zernike. De al aanwezige infrastructuur moet bovendien beter benut worden. Het verbeteren van de reisinformatie en het aanbieden van P+R, grote parkeerplaatsen bij de stations, dragen hier aan bij. De bekende matrixborden boven de snelwegen moeten ook in de regio Groningen–Assen een normaal verschijnsel worden.
Ook de regio Stedendriehoek (Deventer–Apeldoorn–Zutphen) voorziet in een netwerkanalyse de komende jaren een grote druk op het wegennet. Dat geldt voor de A1 en A50, maar ook voor het onderliggende wegennet. De overbelasting van het wegennet hangt hier samen met de groei van inwoners en arbeidsplaatsen tot 2020 en met aanpassingen in het mobiliteitsgedrag. Ook de vormgeving van het wegennet speelt een belangrijke rol. Er zijn weinig alternatieven voor het hoofdwegennet. De Stedendriehoek denkt aan oplossingen als mobiliteitheffingen, het stimuleren van fietsgebruik en het aanpassen van bestaande wegen en de aanleg van nieuwe wegen.
De netwerkanalyses leveren informatie voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport van het ministerie. In oktober volgt het bestuurlijk overleg met de minister en daarna volgt de behandeling in de Tweede Kamer.