Ahold geeft winstwaarschuwing voor 2002
Ahold verwacht dat de nettowinst over dit jaar tussen de 136 en 164 miljoen euro lager zal uitvallen dan eerder geraamd. Vooral de supermarkten in Argentinië zijn een zorgenkindje, zo heeft Ahold woensdag laten weten.
Het concern stelt derhalve ook de winst per aandeel voor 2002 neerwaarts bij. Begin juni ging Ahold bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal nog uit van een winststijging per aandeel van 15 procent. Nu verwacht het concern dat de winstgroei per aandeel 5 tot 8 procent zal bedragen.
Bestuursvoorzitter C. van der Hoeven merkte in een toelichting op dat dit de eerste winstwaarschuwing is in de geschiedenis van Ahold. „En hopelijk de laatste.” Het „goede nieuws” is volgens de Ahold-topman dat de groei van het operationeel resultaat conform de eerder uitgesproken verwachting 15 procent zal bedragen. In dit verband sprake Van der Hoeven over excellente resultaten in de Verenigde Staten, Zweden en Nederland (Albert Heijn).
Ahold bloedt vooral door problemen met de Argentijnse partner Velox Retail Holding (VRH). Die zorgt voor een last van tussen de 350 en 450 miljoen euro. Begin deze maand werd bekend dat een ander onderdeel van het Veloxconcern, Banco Velox, in financiële problemen is geraakt. Ahold zal de leningen en het aandeel van VRH in de Disco-supermarkten moeten overnemen voor een bedrag van circa 490 miljoen euro. Velox gaf dinsdag aan die leningen niet meer te kunnen betalen.
Naast deze betalingskwestie speelt ook de moeilijke economische situatie in Argentinië een belangrijke rol. De crisis in dat land beïnvloedt het nettoresultaat van Ahold over heel 2002 met tussen de 38 en 47 miljoen euro.
In Spanje duurt de integratie van de Superdiplo-winkels langer dan voorzien. Daardoor zal het operationeel resultaat in Spanje rond de 70 miljoen euro bedragen, 30 miljoen lager dan begroot. De opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed zullen niet hoger worden dan tussen de 55 en 65 miljoen, ruim 30 miljoen minder dan eerder verwacht.
Bij de neerwaartse bijstelling van de nettowinst over 2002 zijn de valuta-invloeden niet meegerekend. Ahold heeft last van de zwakke dollar. Financieel-directeur M. Meurs zei dat elke cent die de euro stijgt ten opzichte van de dollar een negatief effect van 6 miljoen euro heeft op het nettoresultaat van Ahold.