Gasunie in zee met Gazprom
AMSTERDAM (ANP) - Gasunie en Gazprom willen een belang nemen in elkaars pijpleidingprojecten. Gazprom krijgt een aandeel in de pijpleiding van Gasunie naar Groot-Brittannië en Gasunie mag meedelen in de Noord-Europese gaspijpleiding van Gazprom onder de Oostzee.
Daartoe hebben beide energiebedrijven dinsdag een intentieverklaring getekend. Binnen een maand volgt de definitieve overeenkomst.Gasunie aasde al lange tijd op een belang in de Baltische pijpleiding, die West-Europa van Russisch aardgas zal voorzien. De pijpleiding is een project van Gazprom en de Duitse energiebedrijven Eon Ruhrgas en BASF-dochter Wintershall. De 1200 kilometer lange leiding kost 4 miljard euro en moet in 2010 in gebruik worden genomen.
Gazprom mag op zijn beurt via de Gasuniepijpleiding Balgzand Bacton Line (BBL) de Britse markt van gas voorzien. Gasunie heeft een belang van 60 procent in deze gaspijp, die in december wordt opgeleverd. Eon Ruhrgas en het geprivatiseerde Belgische gastransportbedrijf Fluxys houden ieder 20 procent van de aandelen in het gezamenlijke bedrijf BBL Company. Met de aanleg van de 235 kilometer lange BBL-gaspijp is een investering van 500 miljoen euro gemoeid.
De Britten hebben een grote behoefte aan aardgas, omdat hun eigen gasvelden bijna leeg zijn. Bovendien beschikt Nederland daarnaast over goede gasverbindingen met onder meer België, waar bij Zeebrugge een gaspijpleiding naar de Britse kust ligt.
De details van de belangenruil worden bekendgemaakt bij de bezegeling ervan volgende maand. Gasunie rekende eerder op een belang van circa 9 procent in de Baltische pijpleiding. Dit aandeel zal grotendeels door banken gefinancierd worden. Hierdoor hoeft Gasunie naar verwachting slechts 40 miljoen euro op tafel te leggen.
Vorig jaar werd de Gasunie gesplitst in het gastransportbedrijf Nederlandse Gasunie en het private handelsbedrijf Gasunie Trade & Supply. Het gastransportbedrijf Nederlandse Gasunie, dat volledig in staatshanden kwam, boekte in 2005 een winst van 432 miljoen euro. Het gastransportbedrijf behaalde over 2004 een vergelijkbare winst van 447 miljoen euro. De winst wordt in zijn geheel als dividend uitgekeerd aan de staat.