Peijs voert compact autorijden niet in
DEN HAAG - Het zogeheten compact rijden, een combinatie van een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en extra, smallere rijstroken, gaat niet door. De maatregel was bedoeld voor de ring rond de vier grote steden, maar leidt niet tot schonere lucht en betere doorstroming van het verkeer.
bbDe effecten op de luchtkwaliteit blijken beperkt te zijn, heeft minister Peijs van Verkeer donderdag aan de Tweede Kamer geschreven. Het reistijdverlies voor automobilisten is daarnaast groot.Compact rijden is net iets anders dan de omstreden 80 kilometerzones. Daar gaat het om korte stukken snelweg die in gebruik zijn rond de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De minister laat daar onderzoek naar doen.
Een groot deel van de Kamer wil nu al dat Peijs de 80 kilometerzones afschaft. De Raad van State heeft echter bepaald dat dat alleen mag als het milieu daarvan geen enkele schade ondervindt. Als gevolg daarvan mag alleen rond Den Haag de maximumsnelheid weer omhoog naar 100 kilometer per uur. „Van de gekke”, vindt CDA’er Van Hijum dat. „Bij Rotterdam en Utrecht zijn de files flink toegenomen, maar we kunnen er niks tegen doen omdat de luchtkwaliteit misschien een procentje verslechtert als de maximumsnelheid weer 100 wordt. Iedereen met gezond verstand snapt dat dat nooit de bedoeling kan zijn.” VVD en LPF willen daarom zo nodig de nieuwe Wet luchtkwaliteit aanpassen.
De ANWB gaat de veiligheid van de wegen in kaart brengen. De organisatie heeft daarvoor een nieuwe methode ontwikkeld. Niet het aantal verkeersslachtoffers, maar de eigenschappen van de weg (type kruisingen, bermbeveiliging, snelheidsregime) bepalen de veiligheid. Hoe meer sterren, hoe veiliger de weg. Het maximumaantal sterren is vijf.
De nieuwe methode is getest op het Zuid-Hollandse wegennet. Bijna 83 procent van de wegen behaalde een score van drie of meer sterren. „Voldoende”, vindt de ANWB. Minister Peijs is enthousiast over het meetsysteem.