Buitenland

„Een onterend beeld van de vrouw”

PARIJS - „Wij zijn het zat”, schreeuwt de internetpagina van de Franse organisatie La Meute. Deze leus „tegen seksistische publiciteit” vormt voor een deel de achtergrond van een onderzoek dat de Raad van Europa doet naar het ”beeld van vrouwen in reclame”.

16 May 2006 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 03:45

De commissie Gelijke Kansen voor Mannen en Vrouwen van de Raad houdt dinsdag in Parijs een hoorzitting over dit onderwerp. Daar spreken zowel de feministen van La Meute als de directeur van het Franse lingeriemerk Aubade. Deze firma legt in reclame een zwaar accent op de vrouwelijke vorm. Zelfs zo dat sommige internetfilters de webpagina van Aubade van het scherm weren.In vrijwel alle van de 45 lidstaten van de Raad van Europa roept dit soort reclame weerzin op. En natuurlijk ook in de nationale parlementen, die alle weer afgevaardigden hebben naar de parlementaire vergadering van de Raad van Europa in Straatsburg.

Vorig jaar dienden enkele parlementariërs bij de Raad van Europa een motie in waarin ze opriepen tot een „Europese gedragscode” voor de reclamebranche. De indieners klaagden over de „schokkende afbeeldingen van vrouwen in overgeseksualiseerde houdingen”, aldus de opstellers. „De vrijheid van meningsuiting en creativiteit in reclame mag nooit het respect voor de menselijke waardigheid ondermijnen.”

Een bindende gedragscode kan de Raad van Europa echter nooit verstrekken. De organisatie doet op haar best aanbevelingen aan de 45 lidstaten. Deze adviezen zijn niet verplichtend, maar hebben in de praktijk wel grote invloed. Een hoorzitting, zoals die dinsdag in Parijs plaatsvindt, is een eerste fase in een proces waar een aanbeveling uit kan rollen. Dat duurt meeste enkele jaren.

Dat de reclame misbruik maakt van het beeld van vrouwen, heeft de Raad van Europa al erkend, zegt woordvoerster Micaela Catalano. „Als er geen duidelijk probleem zou zijn, zou er geen rapporteur zijn benoemd die dit namens de commissie gaat onderzoeken en een rapport gaat presenteren.”

De rapport voor dit onderwerp is de Belgische socialistische senator Marie-José Laloy. Zij was in haar eigen land al betrokken bij een gelijksoortig proces. In februari mondde dat uit in een parlementaire opdracht aan de regering om een „diepgaand onderzoek” te verrichten naar het „beeld van vrouwen dat velen vernederend en onterend” vinden.

In de Scandinavische landen is al enkele jaren een kritische beweging op gang. Het Noordse Instituut voor Vrouwenstudies (NIKK) doet in opdracht van de regeringen in de Noord-Europese landen onderzoek naar de verseksualisering van de samenleving en welke invloed dit heeft op jonge mensen. In het najaar presenteren enkele sociologen enkele publicaties als vrucht van jaren onderzoek. Het NIKK maakt dinsdag dus ook zijn opwachting in Parijs.

Woordvoerster Catalano zegt dat de Raad van Europa weinig instrumenten heeft om hardhandig bij de reclamemakers in te grijpen. „Feitelijke het enige dat we de lidstaten kunnen vragen, is te reageren op onze aanbevelingen. Soms bestaat dat uit een mededeling dat er al wetgeving is die overeenkomt met ons advies, soms is het een beargumenteerde afwijzing. Maar deze reactieplicht is het enige dat we kunnen doen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer