Consument stuwt winst van ING
AMSTERDAM (ANP) - Bank-verzekeraar ING heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst geboekt van ruim 2 miljard euro. Dat is 3,3 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar en veel beter dan de gemiddelde verwachting van analisten. De winststijging kwam voornamelijk op het conto van de consumentenbank.
In het eerste kwartaal van 2005 werd de winst van ING geflatteerd door een eenmalige boekwinst op de verkoop van Baring. Als die meevaller van 390 miljoen euro buiten beschouwing wordt gelaten, heeft ING in het afgelopen kwartaal veel beter gepresteerd dan in dezelfde periode in 2005. Dat wordt ook weerspiegeld in het operationele resultaat van ING, dat 27,6 procent steeg naar 1,98 miljard euro.ING zag zijn resultaat in het bijzonder toenemen bij de consumentenbank, waar de winst opliep met bijna 44 procent tot een recordniveau van 566 miljoen euro. ING profiteerde van klanten die hypotheken oversloten wegens de lage rente. Ook de spaardersmarkt in Nederland en België was gunstig, aldus de bank-verzekeraar.
Internetbank ING Direct verbeterde zijn resultaat met ruim 28 procent naar 163 miljoen euro. De bank voegde in de eerste drie maanden 1,1 miljoen nieuwe klanten toe, waardoor het totale klantenbestand uitkomt op 15,8 consumenten.
Met verzekeringsproducten werd 929 miljoen euro verdiend, 8 procent meer dan vorig jaar. Vooral de opkomende markten in Azië maakten een sterke indruk met een winststijging van bijna 40 procent naar 156 miljoen euro. In Europa daalde de winst van de verzekeringstak juist met 21 procent naar 443 miljoen euro. Dat kwam door afboekingen op beleggingen voor levensverzekeringen in Nederland.
Bestuursvoorzitter Michel Tilmant sprak donderdagmorgen van een „sterke start van het jaar.” „De kosten zijn onder controle gebleven en plannen om de organisatie te stroomlijnen, verlopen volgens plan.”