Hele EU moet batterijen gaan inzamelen
BRUSSEL (ANP) – Alle EU–landen moeten over tien jaar 45 procent van alle lege batterijen inzamelen. Dat is de uitkomst van een akkoord tussen het Europees Parlement en de gezamenlijke EU–landen. Onderhandelaar Hans Blokland (ChristenUnie) is zeer tevreden met het resultaat, meldde hij woensdag.
Inzameling van opgebruikte batterijen gebeurt nu in zes van de 25 EU–landen, waaronder Nederland. Ook hier moet de inzameling echter verbeterd worden. In 2002 kwam slechts 32 procent van de verkochte batterijen terug voor recycling.Burgers in elk EU–land moeten over twee jaar een gratis inzamelpunt voor batterijen in hun buurt kunnen vinden. De batterijfabrikanten moeten dan zelf zorgen voor recycling. Over zes jaar moet de inzameling al 25 procent bedragen.
„Belangrijkste resultaat is dat batterijen met gevaarlijke stoffen binnenkort niet meer in de winkel te koop zijn", oordeelde Europarlementslid Blokland. Batterijen met veel kwik, cadmium en/of lood worden per 2008 verboden wegens het risico voor de gezondheid. Kwik uit batterijen tast het zenuwstelsel aan, cadmium is kankerverwekkend. Het verbod op deze batterijen geldt echter niet voor noodverlichting, alarmsystemen, medische apparaten en draadloos gereedschap.
Nieuw is ook dat etiketten van batterijen in 2009 de echte capaciteit moeten aangeven. Consumenten kunnen dan zien hoe lang een batterij meegaat. „Goedkope batterijen zijn niet altijd de beste keus voor het milieu als ze kortere tijd meegaan", vindt Blokland. Dit nieuwigheidje is er gekomen op aandringen van het Europees Parlement.
Daarnaast is opgenomen dat batterijen makkelijk te verwijderen moeten zijn uit apparaten. Dit moet voorkomen dat consumenten een goed apparaat weggooien omdat de batterij op is.
De basis voor het batterijenbesluit is gelegd tijdens het Nederlands EU–voorzitterschap in de tweede helft van 2004. Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) kwam met zijn collega–milieuministers overeen dat batterijen op termijn ingezameld moeten worden en dat de fabrikanten ervan verantwoordelijk worden voor de recycling.
Batterijen en accu’s vormen een groot milieu– en gezondheidsprobleem in de Europese Unie. Jaarlijks komen circa 800.000 ton auto–accu’s, 190.000 ton industriële accu’s en 160.000 ton consumentenbatterijen in de handel. Deze eindigen nu grotendeels als afval in het milieu.
Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu) is blij met het akkoord. „Hoe eerder we batterijen gaan recyclen, hoe beter voor het milieu".
Het akkoord moet formeel nog goedkeuring krijgen van het Europees Parlement en de gezamenlijke EU–landen.