Christenen in Contact: krant met knipoog
HILVERSUM - Een krant met een knipoog. Zo wil EO-directeur Henk Hagoort de nieuwe tweewekelijkse krant van de omroep graag typeren. Het eerste exemplaar rolt donderdagmiddag van de pers. „We willen informeren en bemoedigen.”
Het viel niet mee om het nieuws over de jongste plannen van de omroep lang stil te houden. Zo lekte begin deze maand al uit dat de tweewekelijkse gratis krant de naam Christenen in Contact (CC) heeft gekregen, op tabloidformaat verschijnt en een eerste oplage van 125.000 exemplaren kent.Toch reageerde de EO niet inhoudelijk op de uitgelekte plannen. Maar nu hoeven zowel Hagoort als projectleider Marike Wierstra-Heeringa niet langer de mediastilte te bewaren. „De krant is uitgevoerd in full colour en telt 24 pagina’s”, zegt Wierstra glunderend.
Ze somt de opvallendste artikelen van het eerste nummer op: „Twee pagina’s over de interkerkelijke Stichting Hulp in Praktijk, een interview met een ZOA-medewerker over zijn reis naar Sudan, een verhaal over het 10-jarig jubileum van de Alpharcursus in Nederland en het 100-jarig bestaan van de Gereformeerde Bond, een column van Andries Knevel en een boekentoptien.”
„We kunnen de krant niet alleen maken”, voegt Hagoort er direct aan toe. „Niet alleen exploiteert de Barneveldse uitgeverij BDU de advertenties, ook blijven dankzij deze drukker de technische kosten zo laag mogelijk.”
Hagoort benadrukt dat Christenen in Contact geen alternatief voor een christelijk dagblad wil zijn. „We hebben slechts één redacteur in dienst, verschijnen één keer in de veertien dagen op vrijdag en maken ons ook niet zo druk over de actualiteit.”
Wat wil de EO dan wél met de nieuwe krant bereiken? Hagoort: „Christenen in Contact is een knipoog naar het Metro- en Spitsgevoel: vooral korte berichten en veel fotomateriaal. Zoals veel mensen de gewoonte hebben als ze met de trein reizen snel ergens een Metro of Spits te pakken, hopen wij dat christenen een CC-tje niet zullen laten liggen. Daarvoor plaatsen we speciale bakken in kerken, scholen, boekhandels, campings en zorginstellingen. Ook is de krant vanaf maandag via www.eo.nl/cc te lezen.”
Platform
En wat te denken van de naam van onze krant, lacht de EO-directeur. „Veel mensen versturen een e-mail naar meerdere personen tegelijk. Dat doen ze met een cc-tje. Wij beogen met onze CC een platform te zijn voor alle kerkelijk meelevenden.”
Hoe breed dat platform is? Hagoort sluit niemand uit. „We hopen dat alle mensen die met een zekere regelmaat een kerk bezoeken de krant zullen lezen. Daarbij is het blad ook te typeren als een goednieuwskrant of een rondzendbrief, zoals we die kennen van de eerste christengemeenten. Zo willen we vooral positief nieuws brengen uit de christelijke wereld. Daarbij denken we aan het doel van Paulus’ zendbrieven: bemoedigen en inspireren.”
De apostel schuwde echter vermaningen ook niet in zijn brieven, erkent de EO-directeur: „Daarom willen we kritische noten best toelaten, maar strijdpunten hebben voor ons geen nieuwswaarde.”
Projectleider Wierstra verwijst naar de vaste rubrieken. „In ”Dit is mijn kerk” willen we iemand aan het woord laten over zijn gemeente, in ”Geen woorden, maar daden” komt een diaconaal project aan bod en in ”Pro Deo” kunnen kerkelijke organisaties kleine nieuwsberichten plaatsen.”
De eerste afspraken met een aantal partners zijn al gemaakt. Hagoort: „Er zijn bijvoorbeeld contacten met de PKN, de hervormde jeugdbond HGJB, Youth for Christ, de ZOA, de Evangelische Alliantie, Youth for Christ en Open Doors. Iedereen is welkom.”
Zou de breedte van de doelgroep en de daarmee samenhangende brede inhoud van de artikelen met geloofs- en bekeringsverhalen reformatorische christenen niet afschrikken? De EO-directeur weigert dat op voorhand aan te nemen. „Ik weet inderdaad dat er in een aantal kerken en op sommige scholen wordt gewaarschuwd tegen de EO. Ik hoop dat mensen over hun kerkmuren willen kijken. Maar deze krant wordt inderdaad vanuit onze eigen identiteit opgezet: de oecumene van het hart.”
Als de krant goed gaat lopen, zal de EO tijdens de zomerstop bekijken in hoeverre het mogelijk is de krant voortaan wekelijks te laten verschijnen. En dagelijks? Hagoort schudt beslist zijn hoofd. „Nu het informatie-aanbod door de digitalisering steeds verder versnippert, willen we mensen wijzen op onze programma’s of artikelen op radio, televisie of internet. Christenen in Contact is alleen een etalage om laagdrempelig bijgepraat te worden over wat er speelt op het christelijke erf.”