„Microsoft meest waardevolle merknaam”
LONDEN (ANP) – Microsoft is de meest waardevolle merknaam ter wereld. De naam van de Amerikaanse softwareproducent heeft een waarde van 62 miljard dollar (50,9 miljard euro).
Op plaats twee staat het Amerikaanse industriële conglomeraat General Electric (GE) met 55,8 miljard dollar (45,3 miljard euro).Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Millward Brown naar de honderd meest waardevolle merken ter wereld.
De naam van de Amerikaanse frisdrankproducent Coca–Cola neemt de derde plaats in met een waarde van 41,4 miljard dollar. De vierde plaats is voor het telecombedrijf China Mobile met 39,1 miljard dollar. Het sigarettenmerk Marlboro (Altria) volgt met 38,5 miljard dollar. Het enige Nederlandse bedrijf in de lijst is het bankconcern ING op 76. De merknaam ING heeft een waarde van 6,35 miljard dollar (5,2 miljard euro).
Opvallend is dat vooral Europese bedrijven die luxegoederen produceren een waardevolle merknaam hebben. Zo staat de fabrikant van dure handtassen Louis Vuitton (LVMH) op 24 met 19,4 miljard dollar. Het luxe automerk Mercedes–Benz (DaimlerChrysler) staat op 28 met 17,8 miljard dollar.
De lijst wordt opgesteld aan de hand van een wereldwijd marktonderzoek onder 650.000 consumenten. Bij de berekening van de waarde van een merknaam wordt ook gekeken naar de financiële situatie en de groeikansen van een onderneming. De lijst verschilt met de tophonderd grootste merken die het zakenblad Business Week jaarlijks samenstelt.