Fiat Kamer voor Schiphol-normen
De Tweede Kamer stemt in met de geluids- en milieunormen die vanaf 1 januari 2003 voor de luchthaven Schiphol gaan gelden. Vanaf diezelfde datum mag het vliegveld ook de vijfde start- en landingsbaan in gebruik nemen.
Het groene licht van de Tweede Kamer, waarbij vooral de beoogde coalitiepartijen CDA, LPF en VVD voluit achter de nieuwe normen gingen staan, is het sluitstuk van een jarenlang, soms emotioneel debat. Zelfs na de kamervergadering ontstond er nog een heftige woordenwisseling tussen minister Netelenbos (Verkeer) en vertegenwoordigers van de milieubeweging en het platform van bewoners van het gebied rond Schiphol.
Naast de regio, milieuclubs en verontruste bewoners waren er ook deskundigen die de inzichten van hun collega’s van het ministerie aanvochten. Twee door Netelenbos zelf ingehuurde commissies meenden dat de nieuwe normen niet garanderen dat het lawaai en de onveiligheid op en om de luchthaven niet toenemen. Voorzitter Berkhout van de naar hem vernoemde commissie komt over een aantal weken met een vergelijking van de lawaaiontwikkeling rond Schiphol in de afgelopen tien jaar. In de hieropvolgende jaren wil hij die lijn doortrekken, zodat in 2005 precies kan worden afgelezen of de nieuwe normen gelijkwaardig zijn aan de oude. Netelenbos heeft met de Tweede en de Eerste Kamer afgesproken dat de normen worden aangepast als bij een evaluatie blijkt dat het lawaaiiger of onveiliger is geworden.