België klaar voor gebruik IJzeren Rijn
BRUSSEL (ANP) – De Belgische spoorbeheerder Infrabel is klaar om een beperkt aantal goederentreinen te laten rijden over de IJzeren Rijn, de ongebruikte spoorlijn van België door Nederland naar Duitsland.
„Wij hebben ons huiswerk af", zei een woordvoerder dinsdag. „Ons plan en budget liggen klaar. Maar een invoeringsdatum hangt af van politiek overleg tussen de ministers van de betrokken landen".De Belgische spoorbeheerder wil circa vijftien treinen per dag laten rijden van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied. Het aantal kan nog variëren door de onderhandelingen. De verbinding is interessant voor vervoerders, omdat het korter en sneller isdan bestaande goederenlijnen.
Vooralsnog gaat het om treinen van vervoerder Dillen en Le Jeune Cargo (DLC). Maar andere bedrijven zijn welkom, aldus Infrabel. Voor de beperkte ingebruikstelling van de historische lijn wil Infrabel 39,9 miljoen euro reserveren.
De historische lijn is in Nederland omstreden omdat de rails door een natuurgebied voert. Het spoortracé was jarenlang inzet van arbitrage tussen Nederland en België. Door de uitspraak moest Nederland het historische doortochtrecht van België erkennen. Sindsdien heeft Infrabel een project voorbereid om de lijn snel in gebruik te nemen voor enkele treinen.
In Nederland is eind 2005 oponthoud ontstaan op de het stukje tussen Weert en Budel. Een project om de rails hier op te knappen, stuitte op verzet. De Nederlandse netwerkbeheerder ProRail bleek niet over de juste vergunningen te beschikken.
Infrabel en de Nederlandse overheid bestrijden berichten dat de IJzeren Rijn pas in 2022 volledig in gebruik wordt genomen. „Dat moet sneller kunnen", aldus de woordvoerder van Infrabel.