„Geleiderail van beton gaat staal verdringen”
De stalen geleiderail in de middenberm van de weg -vangrail in de volksmond- zal in de toekomst steeds vaker worden vervangen door zogenaamde barriers van beton. Vanwege het grote aantal aanrijdingen is het voor Rijkswaterstaat nauwelijks meer te doen om alle vernielde stalen rail te vervangen. „Het is te duur en het aantal afsluitingen wordt te groot.”
Dat zegt C. A. Kiep, medewerker infrastructuur van Rijkswaterstaat, in deze krant. Hij is betrokken bij de ombouw van de westbaan van de A27 tussen Lexmond en Gorinchem zoals die voor eind juli staat gepland. Bij de negen dagen durende restauratie van dit rijksweggedeelte uit 1965 wordt alle stalen geleiderail in de middenberm vervangen door betonnen barriers.
Beton is weliswaar wat duurder dan staal, zegt Kiep, maar het wordt door de frequentere toepassing steeds voordeliger. „Zeker het onderhoud ervan is beduidend goedkoper. De schade aan afscheiding en voertuigen is bij beton minder dan bij staal, hoe vreemd dat ook klinkt. En bij het aantal aanrijdingen dat tegenwoordig plaatsheeft, is het nauwelijks meer te doen en niet meer te betalen om elke botsschade te herstellen.”