NS wil prestaties verbeteren
UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen investeren dit jaar 150 miljoen euro extra om meer treinen op tijd te laten rijden en reizigers beter te informeren over vertragingen.
Het spoorbedrijf schoot op beide terreinen afgelopen jaar behoorlijk tekort en krijgt daarom zware kritiek te verduren uit de Tweede Kamer en van consumentenorganisaties.Commercieel directeur Bert Meerstadt verwacht voor dit jaar betere prestaties. „Het zou wel erg treurig zijn als het achteruit gaat", zei hij donderdag na afloop van de presentatie van de jaarcijfers in Utrecht.
De NS–directie voelt de matige prestaties ook in de portemonnee. De raad van commissarissen heeft in het inkomen van de drie topmannen gesneden, omdat ze niet aan alle eisen hebben voldaan. President–directeur Aad Veenman is er ruim 48.000 euro op achteruit gegaan en verdiende over 2005 570.124 euro. Het inkomen van Meerstadt bedraagt 508.580 euro, ruim 36.000 euro minder. Ook financieel topman Niggebrugge heeft moeten inleveren.
Onder druk van staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft de NS beloofd dat in 2006 minimaal 86 procent van de treinen op tijd rijdt. Afgelopen jaar lag dat percentage nog op 84,8, veel minder dan de beloofde 86,5 procent. De NS liet echter eerder weten dat het halen van deze belofte een zware taak zal zijn. Het is volgens het bedrijf „reëel rekening te houden met een aankomstpunctualiteit die lager ligt dan de 86 procent uit 2004". „We gaan er wel voor", voegde Meerstadt daar donderdag aan toe.
Met de investering van 150 miljoen euro gaat de NS onder meer oudere treinen minder storingsgevoelig maken. Ook neemt de NS maatregelen tegen bijvoorbeeld stuifsneeuw, een fenomeen waar treinen bijzonder gevoelig voor zijn. Met een nieuw systeem hoopt de vervoerder bovendien zwaar weer beter te kunnen voorspellen.
De aandacht gaat dit jaar vooral uit naar een betere informatievoorziening voor reizigers. De informatie op de stations wordt verbeterd en er wordt gewerkt aan actuele reisinformatie in de trein. „En we hebben onze werknemers op de stations uitgerust met een megafoon. Dit moet voorkomen dat grote groepen reizigers bij problemen op het spoor op het verkeerde perron staan", zei Meerstadt.
De NS kan de extra investering ophoesten, omdat het financieel het afgelopen jaar voor de wind is gegaan. Door een aanzienlijke toename van het aantal reizigers en doordat het treinkaartje duurder is geworden, heeft de spooronderneming een flink hogere nettowinst gerealiseerd.
De nettowinst kwam uit op 219 miljoen euro tegenover 32 miljoen euro in 2004. De NS tekent daarbij wel aan dat in het resultaat over 2004 een eenmalige afwaardering van een belastingvordering is verwerkt. Zonder deze last zou de nettowinst destijds 121 miljoen euro hebben bedragen. De omzet nam afgelopen jaar toe van 2,9 miljard naar 3,5 miljard euro.
De kerntaak van de NS, het vervoeren van reizigers, rendeerde goed. Het bedrijfsresultaat nam toe met 49 miljoen tot 134 miljoen euro. De onderneming trok in Nederland 4,5 procent meer reizigers die ook nog eens duurdere kaartjes moesten kopen. Vooral de enkele reizen, retourtjes en abonnementen waren in trek. Ook speciale acties, zoals de herfsttour, waren populair. De extra reizigers betekenden extra inkomsten op de stations.
De NS heeft voor het eerst bekendgemaakt hoeveel het verdient op het hoofdrailnet. Het bedrijfsresultaat bedroeg 91 miljoen euro tegenover 292 miljoen voor het gehele concern.