Mont-Blanctunnel open voor trucks
Na drie jaar kunnen transporteurs weer gebruikmaken van de Mont-Blanctunnel. Daarmee komt een einde aan jaren van omrijden, alternatieve routes bedenken en wachten. „De afgelopen jaren waren best zwaar”, aldus A. den Hartog van A. den Hartog Transport uit Langerak.
Dit bedrijf rijdt dagelijks op onder meer Italië. „Vooral de alternatieve route via Zwitserland was hopeloos met de lange wachttijden”, zei Den Hartog. Door de opening van de tunnel zijn volgens haar nog lang niet alle problemen in de transport opgelost. „Maar alle beetjes helpen.”
Een woordvoerder van Koninklijke Frans Maas Groep zegt weer terug naar af te gaan. „De afgelopen jaren hebben we noodgedwongen andere wegen moeten zoeken. De opening van de tunnel maakt het weer een stuk makkelijker.” De woordvoerder is heel nuchter over drie jaar minder efficiënt werken. „Wat niet kan, kan niet. Nu kunnen we weer iets vrolijker leven.”
Vrachtwagens moesten via andere wegen rijden, nadat drie jaar geleden de tunnel werd gesloten na een ernstig ongeluk waarbij 39 doden vielen. Per dag gingen enkele honderden Nederlandse vrachtwagens door de tunnel, zo meldde Transport en Logistiek Nederland (TLN) dinsdag.
TLN heeft vrachtwagenchauffeurs echter afgeraden om meteen de eerste dag door de tunnel te rijden, omdat er acties zijn van Franse milieuorganisaties. Zo’n 2000 actievoerders hadden dinsdagmiddag bij Chamonix de tunnel compleet geblokkeerd.
De demonstranten hielden de enige vrachtwagen tegen die in de nacht van maandag op dinsdag door de 11,6 kilometer lange tunnel wilde rijden en lieten de banden leeglopen. Er werden 300 Franse agenten ingezet om de orde te bewaren. Aan de Italiaanse zijde van de tunnel legden demonstranten hooibalen op de weg om de tunnel te blokkeren.
Parijs en Rome hebben maanden gesteggeld over wanneer er weer vrachtwagens door de tunnel mochten rijden. Italië vervoert 60 procent van zijn exportgoederen door Alpentunnels. Milieubeschermers stellen dat de uitlaatgassen schade toebrengen aan de Alpen. Omwonenden vinden het vrachtverkeer veel te gevaarlijk.