Geen Grolsch voor Albert Heijn
ENSCHEDE (ANP) – Bierbrouwerij Grolsch levert voorlopig geen bier aan supermarktketen Albert Heijn. Beide partijen hebben geen overeenstemming kunnen bereiken over de voorwaarden voor dit jaar, zo liet Grolsch donderdag weten. De levering is dinsdag al gestaakt, aldus een woordvoerder.
Volgens Albert Heijn wilde Grolsch zijn bierprijzen fors verhogen. Het zou gaan om een verhoging van zowel de inkoop– als de verkoopprijs van boven de 10 procent. Het supermarktbedrijf, dat zevenhonderd winkels exploiteert, vindt de prijsverhogingen onacceptabel.Supermarktconcern Laurus (Konmar, Edah en Super de Boer) is wel akkoord gegaan met de hogere inkoopprijs, zei een woordvoerder. Volgens de Laurus–woordvoerder zijn andere supermarktbedrijven ook akkoord gegaan. „Naar ik heb begrepen staat Albert Heijn hierin alleen".
Grolsch levert ook drankhandel Gall & Gall, onderdeel van Albert Heijn, geen bier meer. Grolsch verwacht dat zijn bier binnen enkele dagen niet meer verkrijgbaar is in de winkelketens. Albert Heijn spreekt dit tegen. „Wij hebben nog tot half januari Grolsch–bier op voorraad”, zei een woordvoerder.
Grolsch zegt zich niet te herkennen in het beeld dat Albert Heijn van de onderhandelingen schetst. „Verder hebben wij niet de behoefte om hierop te reageren”, aldus de woordvoerder. „Wij willen dit niet laten escaleren via de pers”. Hij ontkende wel dat Grolsch invloed wil uitoefenen op het prijsbeleid van Albert Heijn, zoals het supermarktbedrijf beweert.
Grolsch is in sterke mate afhankelijk van de verkoop van bier bij Albert Heijn. Ongeveer 35 procent van de totale omzet van de onderneming uit Enschede komt uit Nederlandse supermarkten. Albert Heijn behoort tot de vier belangrijkste klanten.
Bekend is dat bierbrouwers al lange tijd ontevreden zijn over het prijsbeleid van supermarktketens voor bier. Veel ketens stunten met de bierprijzen om klanten te lokken. Grolsch liet vorig jaar bij de presentatie van de halfjaarcijfers al weten dat supermarktketens bij bierbrouwers het mes op de keel hebben gezet. De winst daalde mede daardoor met 10 procent.
Albert Heijn voerde vorig jaar nog een strijd met koekfabrikant Peijnenburg. Peijnenburg vond toen dat zijn ontbijtboek van 600 gram te goedkoop in de AH–winkels lag en besloot de koek niet meer te leveren. Albert Heijn stapte daarop naar de rechter om de koekfabrikant weer tot leveren te dwingen, maar ving toen bot. Met Unilever lag de supermarktketen in de clinch over zijn huismerken, die te veel zouden lijken op de A–merken van Unilever. AH besloot daarop enkele verpakkingen aan te passen.
De verhoudingen tussen supermarktketens en hun leveranciers zijn verhard sinds de prijzenslag tussen de winkelketens begon. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 een prijzenoorlog om marktaandeel terug te winnen. Het bedrijf zegt daarmee door te willen gaan.
De onderhandelingen over hervatting van de levering van Grolsch–bier zijn nog gaande. „De belangen van beide partijen zijn groot”, aldus de Grolsch–woordvoerder. Albert Heijn zegt van bier een breed assortiment te willen blijven aanbieden. „Daar hoort Grolsch ook bij”.