Rechter VS verbiedt onderwijs ID
WASHINGTON (ANP/AFP) – Een school in de Amerikaanse staat Pennsylvania mag niet langer de leer van het ’intelligent ontwerp’ als alternatief voor de evolutieleer onderwijzen. Dat heeft een Amerikaanse federale rechtbank dinsdag bepaald.
In de motivering van het vonnis staat dat het onderwijzen van Intelligent Design (ID), de opvatting dat achter het ontstaan van het heelal een bewust ontwerp schuilgaat, op een openbare school ongrondwettelijk is. ID heeft geen enkele wetenschappelijke basis, het is een kwestie van geloof. Daarmee komt volgens de rechters de scheiding tussen kerk en staat in het gedrang.De uitspraak betekent een tegenslag voor religieus rechts in de VS. Conservatieve christelijke bewegingen proberen ID, volgens tegenstanders een verkapt scheppingsverhaal in een soort wetenschappelijk jasje, al sinds het begin van de jaren negentig op het onderwijsprogamma te krijgen.
De aanhangers van ID beweren dat er op cel– en moleculair niveau zoveel ingewikkelde mechanismen zijn die perfect op elkaar afgestemd zijn, dat dit niet door toevallige evolutie ’ontstaan’ kan zijn. Zij zien in de natuur een ’intelligent ontwerp’ dat er ooit ’van buiten’ in is gebracht.
In november 2004 had het bestuur van de middelbare school in Dover, een stadje in de buurt van Baltimore, aan de ouders laten weten dat leerlingen moeten weten van „gaten en problemen” in Darwins evolutietheorie, de theorie die algemeen wordt geaccepteerd in de wetenschappelijke wereld.
De school nam het boek ’Of Pandas and People’ (Van panda’s en mensen) als lesstof op. In het in 1989 verschenen boek wordt gesproken van een ’intelligente ontwerper’, zonder dat echter de naam van God wordt genoemd.
In 1987 werd het onderwijzen van de scheppingsleer door het Amerikaanse Hooggerechtshof ongrondwettelijk genoemd. Volgens peilingen is een meerderheid van de Amerikanen het er mee eens om creationisme samen met de evolutieleer te onderwijzen.
Rond het thema van ’intelligent ontwerp’ ontstond eerder dit jaar ook in Nederland opschudding. Minister Van der Hoeven (Onderwijs) zei dat ze een breed debat wilde over het scheppingsverhaal en de evolutieleer. Ook ID wilde ze daarbij betrekken. Een meerderheid van de Tweede Kamer voelde daar niets voor.