Vaart in ontwikkeling ov–chipkaart
ROTTERDAM (ANP) – Eindelijk lijkt er vaart te komen in de ontwikkeling van de chipkaart voor het openbaar vervoer, het nieuwe vervoerbewijs dat in 2007 landelijk de strippen– en treinkaarten moet vervangen.
Na maanden van technische problemen vinden de vervoerbedrijven Connexxion en RET het tijd voor een feestje. Minister Peijs van Verkeer geeft vrijdag tijdens een bijeenkomst in Rotterdam het startschot voor de verkoop van de eerste tienduizend chipkaarten. Reizigers kunnen vanaf die dag op alle RET–metrostations in Rotterdam en in de bussen van Connexxion in Voorne–Putten en de Hoeksche Waard met de chipkaart betalen.Bovendien zijn alle metrostations vanaf vrijdag afgesloten met toegangspoortjes, die alleen met een chipkaart of strippenkaart opengaan. Dat moet de veiligheid vergroten, omdat het veel lastiger wordt om zwart te rijden.
Met één kaart kunnen reizigers zowel een bus– als metrorit betalen. Ze hoeven alleen een saldo op hun pas te zetten en deze bij het in– en uitstappen langs een scanner te halen. Het is ook mogelijk om de reissom van de bankrekening te laten afschrijven. Dan moeten reizigers zich wel bij Connexxion of RET aanmelden om een persoonsgebonden kaart te ontvangen.
Een persoonlijke kaart kost tijdens de beginfase 1,50 euro, een niet–persoonsgebonden exemplaar 3 euro. Als de chipkaart landelijk is ingevoerd, moeten reizigers er 7,50 euro voor neerleggen.
Eigenlijk was het de bedoeling dat RET, Connexxion en de Nederlandse Spoorwegen in april in de havenstad een grootschalige proef met de chipkaart zouden beginnen. Deze is niet doorgegaan, omdat het betaalsysteem te veel mankementen vertoonde.
Connexxion en RET hebben de zaken inmiddels voor elkaar. Uit de proef die vrijdag begint, moet blijken of het systeem duizenden transacties per dag kan verwerken. RET en Connexxion zullen aan de hand van de resultaten besluiten over de verdere uitrol van het systeem.
De NS loopt echter behoorlijk achter. Het spoorbedrijf verwacht dat pas in het eerste kwartaal van 2006 de eerste reizigers de elektronische pas kunnen gebruiken in de regio Rotterdam. Elke dag boekt de vervoerder vooruitgang, zei een woordvoerder, maar het gaat om een complex project.
Een van de problemen is bijvoorbeeld het groot aantal kaartsoorten, zoals het retourtje, de enkele reis en de vele kortingsvormen. De NS wil deze allemaal in ere houden na de introductie van de chipkaart. Anders bestaat de kans dat de klanten de betaalpas niet accepteren. Daarbij trekt de onderneming lering uit een poging van het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn om van de ene op de andere dag nieuwe kaartsoorten te introduceren. Dat pikten de reizigers niet.