„Fijn stofprobleem het riool in"
ARNHEM (ANP) – Het Nederlandse fijn stofprobleem heeft zijn langste tijd gehad. Tenminste, dat meent het advies– en ingenieursbureau Arcadis. Door het stof van het autoverkeer op te zuigen en te wassen via het riool kan de concentratie fijn stof in de lucht tot ongeveer 10 procent verminderd worden.
Het bedachte systeem werkt volgens M. Lamers van Arcadis het beste op rondwegen en binnensteden, waar huizen en gebouwen dicht bij de weg staan. Roetdeeltjes in de uitlaatgassen, stofresten van remschijven en rubberdeeltjes van banden blijven daar immers „een beetje hangen” en laten zich eenvoudig opzuigen, legt Lamers donderdag uit.De fijn stofzuigers zijn volgens het bureau eenvoudig te monteren door de putdeksels van het riool te vervangen door roosters met ventilatoren. Met wat water kan het fijn stof via het normale afvalwater worden afgevoerd. Voor 550 euro per meter weg kan een drukke straat voorzien worden van het systeem, aldus Lamers.
Nederland heeft nu fijn stofproblemen. Omdat in delen van Nederland de lucht viezer is dan volgens de Europees normen is toegestaan, staan de bouw van nieuwe huizen, bedrijven en de aanleg van wegen op de tocht. Het kabinet wil bijvoorbeeld via subsidie op roetfilters het probleem verminderen.
Volgens Arcadis krijgen gemeenten met het nieuwe luchtwassysteem zelf weer meer grip op de zaak. Via investeringen in de wassers kunnen zij met schonere lucht ruimte scheppen voor bouw– en infrastructuurprojecten, die nu dreigen te stranden. Gemeenten hebben al interesse getoond voor het systeem.
Arcadis wil „binnenkort” op enkele plekken in Nederland proefprojecten met het wassysteem houden om de techniek te verbeteren en te testen. In welke gemeenten die proeven zullen zijn, wil Lamers nog niet zeggen. Het bureau heeft het systeem tevens aangemeld bij staatssecretaris Van Geel (Milieu).
Deze laat via een woordvoerder weten het systeem een „interessant initiatief” te vinden omdat alle beetjes helpen het probleem van de luchtkwaliteit op te lossen. Binnenkort staat dit onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer.