„Richtlijn Kansas bevrijdt school van evolutiedogma”
TOPEKA - Middelbare scholen in de Amerikaanse staat Kansas moeten sceptisch staan tegenover de evolutietheorie van Darwin en ruimte bieden aan het doceren van alternatieven. Deze richtlijn van de Onderwijsraad in Kansas die woensdag is aangenomen doet de strijd rond Intelligent Design (ID) en evolutietheorie in de VS verder oplaaien.
Aanhangers van de Intelligent Designbeweging in Amerika spreken van een historische overwinning. „Deze richtlijn bevrijdt de scholen van veel onbewezen dogma’s”, zegt John Bacon, lid van de Onderwijsraad.De zes Republikeinse voorstanders in de tienhoofdige raad twee Republikeinen en twee Democraten stemden tegen vinden dat bepaalde aspecten in de evolutietheorie, zoals de gemeenschappelijke afstamming, te omstreden zijn om ze de scholieren als de werkelijkheid voor te houden. „De verschillen in de genetische code kunnen onmogelijk worden verklaard.”
De voorstanders van ID kregen in augustus ook al een steuntje in de rug van president Bush. Scholen moeten volgens hem beide kanten van het debat rond de evolutietheorie en ID belichten.
Intelligent Design stelt dat de wetenschappelijke vindingen eerder wijzen op een doelbewust ontwerp achter de werkelijkheid dan dat alles zou ontstaan zijn door toevallige mutaties en natuurlijke selectie, zoals de darwinistische evolutietheorie leert.
Bekende wetenschappelijke instellingen als de National Academy of Sciences en de National Science Teachers Association betreuren het besluit. „De Onderwijsraad legt te veel nadruk op de onzekerheden in de evolutietheorie en gaat lijnrecht in tegen het principe dat bovennatuurlijke verschijnselen geen plaats mogen hebben in de wetenschap.”
De wetenschappelijke richtlijnen voor scholen moeten volgens de wetgeving van Kansas regelmatig ververst worden. De regering gebruikt ze om de kwaliteit van de middelbare scholen te testen. De Onderwijsraad kan leraren niet dwingen de richtlijnen te volgen en scholen mogen zelf hun lespakketten samenstellen. Toch zijn tegenstanders onder de docenten bang dat de druk vanuit de regering zo hoog zal zijn dat het besluit van de Onderwijsraad de lessen op de scholen wel degelijk zal beïnvloeden.
De beslissing van afgelopen week is een volgende stap in een jarenlange strijd in Kansas. In 1999 stemde de Onderwijsraad met zes tegen vier personen voor richtlijnen waarin de meeste verwijzingen naar de evolutietheorie verdwenen waren. Twee jaar later verwierpen zeven van de tien nieuwe leden van de Onderwijsraad deze richtlijnen.