„Dit voorstel is niet liberaal”
DEN HAAG - „Als je als overheid streeft naar cohesie in de samenleving en naar onderling begrip, moet je niet overtuigingen en religies proberen te marginaliseren of zelfs uit te bannen.”
Woordvoerster G. Huis van de Besturenraad voor het protestants-christelijk onderwijs heeft geen goed woord over voor de stelling van het wetenschappelijk bureau van de VVD dat de overheid het bijzonder onderwijs niet zou moeten bekostigen. „Jammer dat de Teldersstichting een ander geluid laat horen dan de VVD-fractie. Het is de zoveelste keer dat er hierover bij de liberalen verschillende opvattingen merkbaar zijn.”„De Teldersstichting begrijpt niet dat onderwijs nooit neutraal is”, stelt Huis. „Elke opvatting komt voort uit een visie op de mensheid. Daardoor ontstaan waarden, onder andere vanuit religies, en die heb je hard nodig om nieuwe generaties te kunnen verbinden. De Teldersstichting heeft daar geen oog voor. Als docenten in het openbaar onderwijs een humanistische visie hebben, zijn ze ook niet neutraal bezig. Daarnaast kun je niet ontkennen dat de Nederlandse maatschappij gegrondvest is op de calvinistische traditie. Als je de opgroeiende generatie die kennis onthoudt, onthoud je haar iets wezenlijks.”
Voorzitter M. Barth van Onderwijsbond CNV noemt het „volstrekt onbegrijpelijk” dat een liberale organisatie met zo’n voorstel komt. „De essentie van artikel 23 is niet de bekostiging van religieus onderwijs, maar van de keuzevrijheid van ouders. Dat zou juist voor liberalen, die hechten aan vrijheid en aan particulier initiatief, een groot goed moeten zijn. Het voorstel van de Teldersstichting is dan ook buitengewoon betuttelend en inconsequent. De stichting wijst op de scheiding tusseen kerk en staat, maar daarin past juist dat de overheid zich geen standpunt aanmeet over wat goed onderwijs is.”
Het Nederlandse onderwijs is volgens Barth van goede kwaliteit doordat het vraaggestuurd is. „Ouders bepalen welk onderwijs ze voor hun kinderen willen, en niet de staat. De Teldersstichting wil kennelijk naar aanbodgestuurd onderwijs, terwijl ze alle andere sectoren juist vraaggestuurd wil maken.”
Barth zegt van het herhaaldelijk ter discussie stellen van de bekostiging van het bijzonder onderwijs niet wakker te liggen. „De overgrote meerderheid van de ouders steunt het huidige onderwijssysteem en de keuzevrijheid die ze daarin hebben. Daardoor is de kans buitengewoon gering dat een partij het veranderd krijgt.”
Ook voorzitter S. Benayad van de Islamitische Scholen Besturen Organisatie (ISBO) vindt het voorstel strijdig met de eigen uitgangspunten van de VVD. „Ouders organiseren onderwijs volgens hun eigen opvattingen; liberaler kun je het haast niet krijgen. Gelukkig denken veel liberalen hier heel anders over dan de Teldersstichting, die liberalisme zo invult dat er voor religie geen enkele plaats meer is.”
Wie het bijzonder onderwijs aanpakt, moet consequent zijn, vindt Benayad. „Geen bekosting van religieuze instellingen betekent dan dat CDA en ChristenUnie hun subsidie kwijtraken, evenals tal van ziekenhuizen, bibliotheken, omroepen, woningcorporaties en universiteiten. Dat kan natuurlijk niet. Nederland is nu eenmaal een religieus land. Ik maak me dan ook eigenlijk geen zorgen. De Teldersstichting is een denktank en heeft nu dus nagedacht, maar ik zie dit niet tot partijstandpunt verheven worden. De Nederlandse bevolking zit hier ook niet op te wachten. Die maakt zich wel over andere dingen druk.”