Akkoord over doortrekking A15
De snelweg A15 bij Arnhem wordt voor 2015 doorgetrokken van Bemmel tot aan de A12. Het Rijk stelt per 2018 geld beschikbaar, maar de provincie Gelderland schiet het bedrag voor dat met de aanleg is gemoeid.
Minister Peijs heeft Gelderland toegezegd de aanleg van de snelweg op te nemen in het Meerjaren Investeringsprogramma Transport en Logistiek (MIT). Dit betekent dat de snelweg met geld van de rijksoverheid wordt betaald.
Door die toezegging komt een einde aan zo’n veertig jaar van gesteggel over de aanleg van de weg. Den Haag kwam lange tijd niet met geld over de brug omdat gemeenten in het gebied en de provincie Gelderland het niet eens konden worden over het doortrekken van de weg. Die stopt nu abrupt tussen Nijmegen en Arnhem. Sommigen waren voor doortrekking van de A15, maar anderen voelden meer voor het aansluiten van de snelweg A50 (Apeldoorn-Den Bosch) op de A73 bij Nijmegen.
Het nieuw aan leggen stuk is 16 kilometer lang en loopt vanaf Bemmel. Er komt een tunnel in die onder het Pannerdensch Kanaal loopt.
De doortrekking betekent dat er over tien jaar een ononderbroken verbinding is tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland. De A15 loopt nu van Rotterdam naar Bemmel in de Betuwe. Vervolgens moet het verkeer richting Duitsland via provinciale en lokale wegen door Arnhem en Nijmegen aansluiting zoeken met de snelwegen A12 (Arnhem-Oberhausen) of A73 (Nijmegen-Venlo). Dit leidt dagelijks tot steeds langer wordende files en opstoppingen in de wijde regio. De maatregel zal de A12, de A50 en de A73 aanmerkelijk ontlasten. De A50 wordt bij Arnhem bovendien verbreed. Het besluit daarover viel al eerder.
Onderdeel van het doortrekken van de A15 is de bouw van een stadsbrug bij Nijmegen. Het Rijk legt hiervoor 70 miljoen op tafel. De snelweg kost zo’n 600 miljoen. Nijmegen moet het volgens burgemeester Ter Horst „al 2000 jaar” doen met één brug, en dat terwijl de stad sterk uitbreidt in noordelijke en zuidelijke richting. De stadsbrug moet er in 2011 liggen. Direct daarna wordt de huidige brug, die dringend opgeknapt moet worden, buiten gebruik gesteld en uitgebreid gerenoveerd.
Het doorbreken van de jarenlange patstelling rond de aanleg van de A15 is volgens ingewijden voor een belangrijk deel op het conto te schrijven van de Gelderse gedeputeerde Van Haaren. Zij startte begin vorig jaar overleg met alle betrokken partijen, zoals de gemeenten in het gebied, het samenwerkingsverband Knooppunt Arnhem-Nijmegen en vrachtvervoerders. Alle betrokken partijen roemen de snelheid waarmee overeenstemming is bereikt met het Rijk. „Twee jaar geleden stonden we nog met lege handen. Nu is het Rijk bereid een substantieel bedrag te investeren. Het loont dus om als overheden de handen ineen te slaan”, aldus de Gelderse commissaris van de Koningin, Cornielje.
Onduidelijk is nog hoe de provincie Gelderland aan het geld komt dat nodig is voor de versnelde aanleg van de A15. De provincie moet het bedrag lenen en vervolgens tot 2018 de rente opbrengen. Dan pas komt de rijksbijdrage beschikbaar. De jaarlijkse rente tot die tijd bedraagt naar verwachting zo’n 40 tot 50 miljoen euro. Het benodigde geld komt voor een deel uit een spaarpotje dat de provincie al eerder aanlegde. De rest komt wellicht van tolheffing. Volgens gedeputeerde Van Haaren wordt dat nog onderzocht. „Alle opties zijn nog open, maar het is een serieuze mogelijkheid.”
Een knelpunt in het wegennet rond Arnhem en Nijmegen blijft het knooppunt Ressen in de A325. Daar staan verkeerslichten, die de doorstroom belemmeren. Rijkswaterstaat grijpt nu al in door bij drukte de tijd dat de stoplichten op rood of groen staan te beïnvloeden. Voor de toekomst biedt dit echter onvoldoende soelaas. Gelderland zoekt hiervoor nog een oplossing, aldus gedeputeerde Van Haaren.