Rijssen bedwingt de racebaan
Met de schrik nog in zijn benen stond de vrachtwagenchauffeur bij mevrouw Quint aan de deur: Haar zoontje van 3 was zojuist onbekommerd de weg overgestoken, en weer terug, pal voor de naderbij komende truck. Tot de aanpak van de weg volgend jaar blijven de aanwonenden van de Nijverdalseweg in Rijssen hun kinderen angstvallig van de straat houden. „Ze rijden hier loeihard.”
Na de bocht naar rechts is er voor het verkeer vanuit Rijssen opeens een weids uitzicht: een 9 meter brede heirbaan, kaarsrecht zover het oog reikt. G. J. Quint ziet het vanuit zijn huis gebeuren: „Het nodigt uit om het gaspedaal diep in te trappen. Ik heb eens een agent gesproken die hier stond te flitsen. Die lui hadden grote schik, want ze schreven wel honderd bekeuringen per uur uit.”
De ouders van de tientallen kinderen langs de route hebben minder schik. „’k Heb nog niet van ongelukken gehoord, maar soms gaat het maar net goed. Tot een bepaalde leeftijd houd je de kinderen achter het huis. En als ze naar voren mogen, prent je het ze in: Op de stoep blijven, niet het asfalt op. Maar een enkele keer ontsnapt er een. Op weg naar school helpt m’n vrouw ze altijd naar de overkant.”
De Nijverdalseweg is breed omdat hij vroeger het industrieterrein De Mors ontsloot. Tegenwoordig moet het verkeer richting Nijverdal via de Morsweg, de N347. „Maar dan rijd je om, dus veel mensen komen toch hier voor de deur langs. Voor vrachtverkeer was de Nijverdalseweg inmiddels verboden terrein, maar daar hielden niet alle chauffeurs zich aan.”
Klachten van aanwonenden en gegevens uit de politiecontroles leidden tot een plan van aanpak. De voorrangsroute buigt in de toekomst af via het industrieterrein. De breedte van de Nijverdalseweg wordt gehalveerd door de aanleg van parkeerhavens en fietsstroken. In de as van de weg komt een slinger, gemarkeerd door bomen. Inhalen lukt dan niet meer. Het plan om de maximumsnelheid te verlagen van 50 naar 30 kilometer is wel van de baan, zegt Quint.
Zelf beschouwde hij zijn huis aan de Nijverdalseweg als een tijdelijk onderdak. Door de aankoop van zijn huurwoning werd de vestiging definitief. „Als de weg niet aangepast zou worden, zouden we echter vertrekken. Dit is een mooi plan.”
Niet voor de chauffeur van de lege zandauto die met klapperende bak de bocht door komt zetten. Dat zal straks niet meer gaan. Van de voorbijkomende vrachtwagens lijkt er niet één zich aan de snelheidslimiet te houden.
De aanpassing van de weg zou het afgelopen voorjaar starten. Dat is een jaar uitgesteld, en in dat jaar is het erger dan ooit. Vanwege de aanleg van een tunnel en de afsluiting van een deel van de Reggesingel langs de spoorlijn is de Nijverdalseweg tijdelijk weer tot ontsluitingsweg gepromoveerd en mag ook het vrachtverkeer er weer overheen. „Als ouders zie je dat allemaal met schrik en beven gebeuren. Gelukkig wordt het volgend jaar anders. Nu sta je soms een kwartier te wachten voordat je je uitrit uit kunt.”
Een vrachtauto dendert voorbij. De politiecontroles zijn inmiddels gestaakt. „Dat weten de mensen, dus er wordt weer harder gereden. Pal bij ons voor de deur staat nu zo’n signaalbord: U rijdt zo veel kilometer. Dat waarschuwt echter alleen het inkomende verkeer, dat meestal wel afremt voor de bocht. Het uitgaande verkeer rijdt echter veel harder. Die zien hier die mooie brede baan voor zich liggen.”