Economie

KLM vliegt door met MD-11’s

Luchtvaartmaatschappij KLM wil langer doorvliegen met haar MD-11-vliegtuigen. De tien toestellen van bouwer McDonnell Douglas zullen in ieder geval tot en met 2010 deel uitmaken van de vloot, zei KLM-directeur L. van Wijk donderdag in het Franse Toulouse bij de aflevering van de eerste Airbus A330-200 voor KLM.

ANP
26 August 2005 10:03Gewijzigd op 14 November 2020 02:53
SCHIPHOL – De ”Dam Amsterdam”, het eerste A330 200 vliegtuig van de KLM, wordt ontvangen op Schiphol. Het vliegtuig werd gisteren in Toulouse in ontvangst genomen door KLM directeur Leo van Wijk. De KLM heeft bij Airbus tot nu toe zes van deze toestelle
SCHIPHOL – De ”Dam Amsterdam”, het eerste A330 200 vliegtuig van de KLM, wordt ontvangen op Schiphol. Het vliegtuig werd gisteren in Toulouse in ontvangst genomen door KLM directeur Leo van Wijk. De KLM heeft bij Airbus tot nu toe zes van deze toestelle

De tien vliegtuigen zouden aanvankelijk vervangen worden tussen 2005 en 2010, als onderdeel van de tweede fase van een grote vlootvernieuwing bij KLM. De vliegtuigen zijn volgens Van Wijk echter nog „niet aan het einde van hun gebruikstijd”. Te vroeg van de hand doen kost KLM te veel. De afgelopen twee jaar investeerde KLM bovendien flink met de aanschaf van tien ”triple sevens” -Boeings 777-200- en drie B747-400 vrachtvliegtuigen. „Het gaat om miljarden investeringen. We willen ook wat financiële rust in de tent.”

Door de vervanging van de MD-11’s even op te schorten krijgt KLM wat langer de tijd om vervangers tegen elkaar af te wegen. De nieuwe Airbus A350 en Boeing 787 -de Dreamliner- zouden volgens Van Wijk goede opvolgers kunnen zijn. Maar een besluit hierover komt er „zeker niet” voor 2009. Om de vliegtuigen langer in de lucht te houden zal de maatschappij het interieur van de MD-11 vernieuwen.

In Toulouse haalde KLM donderdag de eerste Airbus A330-200 voor de maatschappij op. Tot voorjaar 2007 zullen er nog zeven bijkomen: twee hiervan worden geleasd. Deze vliegtuigen moeten de twaalf Boeing 767-300’s van KLM gaan vervangen. „In de zomer van 2007 zijn alle 767’s weg”, verklaarde Van Wijk.

Dat KLM nog meer van deze Airbus-toestellen zal bestellen, staat volgens de directeur vast. De vraag is alleen hoeveel. Om een vloot wat bijvoorbeeld onderhoud en personeel betreft efficiënt te kunnen draaien, zijn gemiddeld ten minste tien stuks van een type nodig. KLM heeft nog opties op achttien A330-200’s bij Airbus. „De komende periode” wil KLM volgens Van Wijk daarover beslissen.

Over de aanschaf van het paradepaardje van Airbus, de superjumbo A380, is Van Wijk terughoudend, al heeft hij de deur naar een A380 in KLM-kleuren niet dichtgegooid. Een toestel zou in beeld kunnen komen bij samenwerking met Air France voor onder meer onderhoud en andere faciliteiten. „Maar er is geen enkel plan om daar op korte termijn een besluit over te nemen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer