Identificatie doden vliegramp gaat moeizaam
De identificatie van de 121 mensen die zondag omkwamen door een vliegtuigongeluk in Griekenland, verloopt moeizaam. Van slechts 26 doden staat de identiteit vast. De anderen zijn zo zwaar verbrand of verminkt, dat DNA–onderzoek nodig is om hen te identificeren. Dat berichtte de Cypriotische omroep RIK donderdag.
Een vliegtuig van de Cypriotische prijsvechter Helios stortte zondag neer bij Athene. Alle inzittenden kwamen om. De Griekse autoriteiten vermoeden dat een technisch mankement in het systeem dat de luchtdruk aan boord regelt, de oorzaak is van het ongeluk.
Griekse en Cypriotische media berichtten donderdag dat de piloot van het ramptoestel kort na het opstijgen problemen heeft gemeld met de koeling van het computersysteem, dat daardoor oververhit dreigde te raken. De gezagvoerder zou dat echter alleen tegen technici van Helios hebben gezegd en niet tegen de Cypriotische luchtverkeersleiding.
Experts verklaarden op de Griekse televisie dat onvoldoende koeling van de computers tot een scala aan problemen kan leiden die een ongeluk kunnen veroorzaken. Onduidelijk is waarom de Duitse piloot, wiens lichaam overigens nog altijd niet is gevonden, niet direct is teruggekeerd naar Cyprus.
Onderzoek naar de vluchtgegevens in de zwarte doos van het ramptoestel heeft inmiddels uitgewezen dat de brandstoftanks op het moment van de crash leeg waren. Dat meldde de Griekse staatstelevisie op gezag van de commissie die het ongeluk onderzoekt.
Dat betekent volgens de commissie dat het toestel vanaf het moment dat het radiocontact wegviel, onbestuurd heeft doorgevlogen tot de kerosine op was. Om de daadwerkelijke oorzaak te achterhalen moeten de onderzoekers achterhalen waardoor de communicatie met het vliegtuig werd verbroken.
Helios is in Cyprus aangeklaagd wegens dood door schuld. De maatschappij zou nalatig zijn geweest in het onderhoud van het toestel, dat volgens diverse bronnen al eerder met luchtdrukproblemen kampte.