Subsidie roetfilters binnenvaart mag
De Nederlandse binnenvaart mag met subsidie van het Rijk bestaande dieselmotoren in binnenvaartschepen voorzien van roetfilters en katalysatoren om de uitstoot van fijn stof terug te dringen.
De Europese Commissie heeft de regeling goedgekeurd, zo maakte het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) donderdag bekend.
Voor het schoner maken van de scheepsmotoren is ongeveer 20 miljoen euro beschikbaar. De ministeries van VROM en Verkeer draaien samen op voor deze subsidiepot. Den Haag, de binnenvaartsector en Brussel zijn ruim drie jaar bezig geweest om de regeling op poten te zetten. Secretaris K. van Dijk van het CBRB hoopt dat de eerste aanpassingen van de scheepsmotoren „in het late najaar” kunnen beginnen.
Van Dijk hoopt dat vooral eigenaren van betrekkelijk jonge schepen zullen meedoen aan het project. De dieselmotoren van deze schepen zijn nog lang niet aan revisie of vervanging toe en draaien daarnaast haast volcontinu om de investeringen in de nieuwbouw terug te verdienen. Daar valt volgens de secretaris de grootste slag te maken bij het verminderen van de uitstoot, ook op de langere termijn.
Met het beschikbare budget kunnen ongeveer 200 van deze jonge binnenschepen van een roetfilter en een katalysator voorzien worden, de zogenoemde retrofit. Het project wil echter ook vervanging of revisering van oudere scheepsmotoren subsidiëren.
Op veel plaatsen in Nederland bevat de lucht meer fijn stof dan volgens de Europese normen voor luchtkwaliteit is toegestaan. Projecten zoals de aanleg van wegen en de bouw van bedrijven en woonwijken staan hierdoor op de tocht. Kort voor de zomer trok het kabinet honderden miljoenen euro’s extra uit voor een pakket maatregelen van staatssecretaris Van Geel (Milieu) om de lucht schoner te maken. Het geld is bedoeld om bijvoorbeeld de installatie van roetfilters in dieselauto’s te subsidiëren. Hierbij is ook opnieuw geld voor de retrofit van scheepsdieselmotoren uitgetrokken.