Binnenland

Consument voelt meer inflatie dan er is

De Nederlandse consument ervaart prijsstijgingen sterker dan ze in werkelijkheid zijn. Die zogeheten gevoelsinflatie loopt nog verder op als de euro ter sprake komt.

11 July 2005 11:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:44

Tot die conclusie komt De Nederlandsche Bank (DNB) in een eigen onderzoek. „Alleen het noemen van de euro levert al 3 procent gevoelsinflatie op”, aldus een woordvoerder vanochtend. De bank constateert dat de gevoelsinflatie de afgelopen vier jaar de werkelijke overstijgt.

De totale prijsstijging zoals die door consumenten werd gevoeld, bedroeg over die periode 12 procent.

De echte prijsstijging, afgemeten aan de consumentenprijsindex, kwam over die periode uit op 8,4 procent. De gevoelsinflatie neemt nog eens extra toe als de consument eraan wordt herinnerd dat in die periode de euro werd ingevoerd. Dan wordt een prijsstijging van 15 procent ervaren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer