Tv-kijken beïnvloedt leerprestaties negatief
Televisiekijken tijdens de kinderjaren heeft een negatief effect op latere leerprestaties. Overmatig tv-kijken kan zelfs leiden tot het niet behalen van een diploma of een graad aan de universiteit.
Dat concluderen Nieuw-Zeelandse wetenschappers uit een onderzoek onder zo’n 1000 Nieuw-Zeelanders. De proefpersonen, allen geboren tussen 1 april 1972 en 31 maart 1973, werden op verschillende leeftijden -5, 7, 9, 11, 13, 15 en 26 jaar- onderzocht. De uitkomsten van de studie verschenen in het julinummer van het tijdschrift Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.
Elk uur televisiekijken op een doordeweekse avond verhoogt het risico om geen diploma te halen met gemiddeld 1,43 procent. De kans om een universitaire graad in de wacht te slepen daalt met 0,75 procent. De onderzoekers hebben factoren zoals sociaal-economische status, intelligentie en gedragsproblemen in de uitkomsten verdisconteerd.
Overigens zien de wetenschappers geen causaal verband tussen televisiekijken als zodanig en slechtere leerprestaties. De negatieve effecten zitten vooral in de tijd die tv-kijken kost, waardoor kinderen minder aan huiswerk, lezen of het ontwikkelen van creatieve vaardigheden toekomen.
Doordat de onderzoekers niet het kijkgedrag van kinderen onder de 5 jaar hebben onderzocht, kunnen zij geen uitspraak doen over de effecten van tv-kijken voordat kinderen naar school gaan. Eerdere studies suggereren dat televisiekijken op die leeftijd juist een positieve uitwerking op de latere leerprestaties heeft. Gezien de negatieve uitkomsten in de categorie vijfjarigen achten de wetenschappers die conclusie niet waarschijnlijk.