Schiphol wil meer invloed omwonenden
Omwonenden van Schiphol moeten meer zeggenschap krijgen over het baangebruik en de vliegroutes. Zo kunnen ze meer invloed krijgen op de hoeveelheid herrie die de luchthaven produceert en welke gemeenten daar last van hebben.
Dat stellen de luchthaven, luchtvaartmaatschappij KLM en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in hun zogenoemde mainportvisie. Dit is maandag gepresenteerd aan de omwonenden en staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer).
De luchtvaartsector wil met de regio werken aan een nieuw geluidsstelsel, omdat de huidige wet ernstig tekortschiet. Door de enorme hoeveelheid regels kan Schiphol niet goed inspringen op de vraag uit de markt. De groei van de luchthaven komt in gevaar.
De vijfde start– en landingsbaan, de Polderbaan, moest een groei tot 600.000 vluchten per jaar mogelijk maken, maar dat wordt bij lange na niet gehaald. Door het vastgelopen geluidsstelsel zijn nu niet meer dan 450.000 vluchten mogelijk. „Binnen het huidige stelsel valt heel weinig te doen", zei LVNL-directeur Kroese. „Het systeem is inflexibel".
Ook de regio kan profiteren van een nieuw geluidsstelsel, zei Schiphol-topman Cerfontaine. „De omgeving vraagt zich soms af: waarom doe je het niet anders?" Soms kan het volgens de directeur niet anders, omdat de wet het niet toestaat. „We hebben er bijvoorbeeld veertien maanden over gedaan om een vliegroute boven Spaarndam 700 meter naar rechts te verleggen. De mensen snappen niet waarom dat zo lang duurt". Het nieuwe systeem van geluidsnormen moet volgens hem meer ruimte bieden voor „experimenten", die de sector en de regio ten goede komen.
De sector wil dat omwonenden een grotere invloed krijgen op de spreiding van de geluidsoverlast. Maar ook moeten ze mede kunnen bepalen hoe ze worden gecompenseerd voor de herrie. In het ene dorp ligt geluidsisolatie voor de hand, in het andere is een verhuisregeling of een vermindering van de OZB een betere oplossing, zo staat in de mainportvisie.
Voorzitter H. Ouwerkerk van de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS) reageerde redelijk positief op de voorstellen. Sommige mensen snakken volgens hem naar een nieuwe aanpak van de geluidsproblematiek, maar anderen zijn bang voor de gevolgen. „Je moet zodanig kunnen klagen dat je wel wat met die klachten kan doen. De regelgeving maakt nu een heleboel onmogelijk".
De sector wil verder geluid meten. Bij de kop van de start- en landingsbanen moeten meetpunten komen die van elk vliegtuig bijhouden hoeveel lawaai het produceert. Maatschappijen die te veel herrie maken, moeten een boete krijgen.
De Tweede Kamer en de regering evalueren volgend jaar het huidige geluidsstelsel. Volgens de sector worden verbeteringen pas in 2008 ingevoerd, wat tot problemen op de luchthaven leidt. Afgelopen jaar telde Schiphol ongeveer 400.000 vluchten. Dit aantal groeit 4 tot 5 procent per jaar. Dit betekent dat in 2006 of 2007 Schiphol al te weinig ruimte heeft, aldus de mainportvisie.
Door kleine maatregelen is het mogelijk om binnen het huidige systeem te groeien tot 500.000 vluchten, maar er is een nieuwe wet nodig om verder te gaan. Circa 600.000 vluchten, of 60 tot 80 miljoen reizigers, per jaar is de ondergrens om de mainportpositie van Schiphol te behouden.