Binnenland

Behoud ss Rotterdam op losse schroeven

De sanering van het asbest aan boord van het cruiseschip ss Rotterdam gaat te veel kosten. Het consortium HCO2 onder leiding van Fortis Bank ziet daarom af van de koop van het schip. HCO2 schat de kosten van verwijdering van het asbest en de wederopbouw daarna op tussen de 25 en 35 miljoen euro.

ANP
15 June 2005 13:48Gewijzigd op 14 November 2020 02:39

HCO2, naast Fortis ook Hospitality Support Group (HSG), had grootse plannen met het voormalige cruiseschip van de Holland Amerika Lijn. Het consortium wilde er een drijvend hotel van maken met 250 kamers, zalen voor congressen, restaurants en een theater.

Het Havenbedrijf Rotterdam is sinds augustus eigenaar van het schip. Het kreeg het in handen als onderpand na het faillissement van RDM, de werf waar deze „grande dame" van de cruisevaart in 1958 werd gebouwd. Op het schip rust een schuld van 70 miljoen euro. De reparaties en werkzaamheden die tot nu toe werden verricht, zijn voor rekening van het Havenbedrijf Rotterdam, net als het liggeld en de kosten voor het verslepen van het schip. De cruiser ligt nu bij Gibraltar.

Na het afhaken van HC02 zijn er nog drie serieuze belangstellenden, aldus de gemeente woensdag. Een daarvan is een Amsterdamse ondernemer, die tot nu toe het hoogste bod zou hebben uitgebracht. Het streven is om nog deze zomer de onderhandelingen af te ronden en daardoor wordt duidelijk of het voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn eindigt als attractie aan de kade van Katendrecht of wordt geveild door de curator.

Omdat volledige verwijdering van het asbest aan boord noodzakelijk is, vallen de kosten van renovatie veel hoger uit dan eerder verwacht. Volgens HCO2 zou een volledige sanering van het giftige asbest tussen de 10 en 15 miljoen euro kosten. De wederopbouw daarna beloopt nog eens tussen de 15 en 20 miljoen euro.

Volgens directeur Jan Roersma van HCO2 is de asbest verwerkt in vrijwel alle onderdelen van het schip „In de luchtleidingen, de dekvloeren, de wanden overal. We wilden het heel graag. Je krijgt maar een keer zo’n kans met zo’n bijzonder schip".

Het cruiseschip is een van de drie onderpanden die het havenbedrijf afgelopen zomer kreeg nadat de vroegere RDM–eigenaar Joep van den Nieuwenhuyzen een aantal bankleningen niet had terugbetaald. De toenmalige directeur van het havenbedrijf had zich garant gesteld voor die leningen. De twee andere onderpanden gingen eerder over de kop.

Mocht zich geen nieuwe eigenaar aandienen, dan dreigt sloop van de ss Rotterdam. In dat geval moet het Havenbedrijf wel opdraaien voor de kosten van de asbestverwijdering, omdat schepen volgens een internationale conventie anders niet naar de sloop mogen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer