Fijn stof speelt N57 parten
De N57 rond Middelburg dreigt het zoveelste project te worden dat aan een zijden draad komt te hangen vanwege de Europese luchtkwaliteitseisen. Dit bleek dinsdag tijdens een rechtszitting van de Raad van State.
Omwonenden en het Platform N57 tekenden bij de hoogste bestuursrechtbank bezwaar aan tegen het bestemmingsplan Rijksweg N57 van de gemeente Middelburg.
Toen het bestemmingsplan in 2003 werd vastgesteld, verkeerde de problematiek over de luchtkwaliteit nog in het beginstadium. De tegenstanders van het bestemmingsplan konden in hun beroepsschriften dan ook niet of nauwelijks ingaan op overschrijdingen van de norm voor fijn stof (PM10) of stikstofdioxide. Gisteren zei bestuursrechter R. Bartel van de Raad van State echter dat hij de klachten over de luchtkwaliteit die het Platform N57 tijdens de rechtszitting naar voren heeft gebracht niet zal negeren.
Het provinciebestuur heeft het bestemmingsplan voor de autoweg rond Middelburg goedgekeurd. Intussen heeft de overheid onderzoek laten verrichten naar de normen voor fijn stof en stikstofdioxide. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de zogenaamde etmaalnorm voor fijn stof 48 tot 53 keer per jaar zal worden overschreden door het wegverkeer op de N57. De overschrijding vindt onder meer plaats op het allerdrukste wegvak bij industrieterrein Arnestein. De norm voor stikstofdioxide zou op geen van de vier wegvakken worden overschreden.
Provincie en gemeente bleken sterke aanhangers van de saldomethode. „Je richt met de rondweg iets aan op een nieuwe plek, maar in Middelburg zelf treedt een sterke verbetering op”, zei advocate M. Schippers van het kantoor van de landsadvocaat. In 2010 wordt volgens het onderzoek de PM10-norm voor fijn stof op drie van de vier wegvakken gehaald.
De Europese luchtkwaliteitsnormen zijn voor een aantal grote infrastructurele projecten fataal geweest. Volgens de huidige jurisprudentie van de Raad van State is geen enkele overschrijding van de normen toelaatbaar.