Air France-KLM kijkt tevreden naar fusie
Het eerste jaar van de samenwerking tussen Air France-KLM is „een compleet succes”, aldus topman Jean Cyril Spinetta donderdag in Parijs. De nettowinst over het fiscale jaar 2004-2005 is uitgekomen op 351 miljoen euro. Dat is een stijging van ruim 20 procent vergeleken met de winst van 292 miljoen euro een jaar eerder.
De topmannen van Air France-KLM, Spinetta en Van Wijk, maakten donderdag in Parijs de financiële resultaten bekend. De synergievoordelen over het eerste gebroken boekjaar, dat eindigt op 31 maart, zijn uitgekomen op 115 miljoen euro, terwijl door het concern rekening was gehouden met 65 miljoen euro. Voor het komende jaar voorziet het concern synergie-effecten voor 165 miljoen euro.
De sterke stijging van de brandstofprijzen in de tweede helft van het jaar hebben deze synergievoordelen voor een groot deel weer laten verdampen. Air France-KLM was 2,65 miljard euro kwijt aan brandstof, een stijging van ruim 33 procent. Daardoor stegen de kosten per gevlogen kilometer aanzienlijk. Door vooraf kerosine tegen vaste prijzen in te kopen (het zogenaamde hedgen) kon de combinatie wel 372 miljoen euro besparen.
Volgens Spinetta is het afgelopen jaar „enthousiast en intensief” samengewerkt. De omzet over 2004-2005 kwam uit op 19 miljard euro, een stijging van 7,3 procent ten opzichte van de pro-formaomzet van 17,8 miljard euro van een jaar eerder.
Het bedrijfsresultaat over het gebroken boekjaar, voor de verkoop van vliegtuigen, is uitgekomen op 489 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op een bedrijfsresultaat van zo’n 447 miljoen euro. Het vierde kwartaal viel met een verlies van 6 miljoen euro iets tegen. Een jaar eerder werd nog een winst van 42 miljoen euro bijgeschreven.
Air France-KLM mikt voor het lopende jaar op een toename van de vluchtcapaciteit met 5 procent en een ongeveer gelijke omzet. Bovendien verwacht de luchtvaartcombinatie substantieel meer winst te boeken. De brandstofkosten zullen rond de 3,37 miljard euro uitkomen.
Air France-KLM verdiende afgelopen boekjaar meer aan het vervoeren van passagiers. De inkomsten kwamen uit op 15 miljard euro, een toename van bijna 7 procent. Ook de vrachtdivisie draaide goed. Daarmee verdiende het bedrijf 2,5 miljard euro (plus 9,4 procent). In het laatste kwartaal was de vrachtmarkt wel zwak voor de luchtvaartcombinatie. Het vervoer naar Azië zakte in, na een sterke periode in de rest van het jaar.
De luchtvaartcombinatie wil niet zeggen hoeveel beide maatschappij precies hebben bijgedragen aan de nettowinst. KLM heeft het afgelopen jaar echter beter gepresteerd dan Air France, aldus Van Wijk.
Dat heeft vooral te maken met de forse bezuinigingsoperatie die de Nederlandse maatschappij in gang heeft gezet. KLM is hier eerder mee begonnen dan de Franse maatschappij. Air France is echter aan een inhaalslag bezig, verklaarde Van Wijk. Het voordeel van KLM is dan ook maar tijdelijk.
Voor het lopende boekjaar voorziet het concern een substantiële stijging van de nettowinst. Een exacte verwachting geeft Air France-KLM echter niet.