Nederland gaat eindelijk voor de ‘echte’ horloges
Net als de sieraden is ook de horlogemarkt sterk in beweging, zo stelt Karel Hubert, hoofdredacteur van het horlogemagazine 0024 en Theo Vermeulen, directeur van de Federatie Goud en Zilver. „Nederlanders gooien eindelijk het fluthorloge weg en gaan voor het kwalitatief betere mechanisch uurwerk", aldus Hubert.
De Nederlanders gingen jarenlang massaal voor de relatief goedkopere Japanse elektronische horloges. „Directeuren droegen dan een mooi pak, maar wel zo’n fluthorloge om hun pols. Dat was geen gezicht. Bij een goed pak, hoort een goed horloge", stelt Hubert. „Wat ook een rol speelde bij in ieder geval de Nederlandse man is dat hij zich geneerde te koop te lopen met welvaart en dat betekent dat hij niet al te opvallende sieraden droeg".
Nu het allemaal ’wel mag’, gaat de Nederlander ook direct mee in de trend van opvallende horloges. „De uurwerken zijn erg groot geworden, ook voor dames", zegt Vermeulen. Volgens Hubert is horloges een echte mannenmarkt: „Vrouwen kopen een sieraad waarop ze de tijd kunnen zien en mannen kopen een instrument dat de tijd aangeeft". Waar een man tien jaar geleden maximaal tweehonderd gulden uitgaf aan een uurwerk, betaalt hij nu zo’n drieduizend euro en heeft hij er ook vaak meerdere.
Opvallend is dat er steeds meer kleinere horlogemerken op de markt komen die als collectors items worden gekocht. „Mensen zijn op zoek naar eigenheid en willen dus iets bijzonders". Vrouwen daarentegen vinden het weer leuk een herenhorloge te dragen. De Zwitserse horlogefabrikant IWC heeft het beroemde klassieke herenmodel Portugieser. Dat wordt meer door vrouwen gekocht dan door mannen.