Chinezen houden deur voor Rover op kier
Het Chinese automobielconcern Shanghai Automotive Industrial Corp (SAIC) heeft de deur voor de noodlijdende Britse autofabrikant MG Rover nog niet gesloten. De onderneming wacht met een besluit totdat de bewindvoerders een punt hebben gezet achter de surseance waarin MG Rover sinds vrijdag zit.
Dat heeft het officiële Chinese persbureau Xinhua dinsdag gemeld op basis van een niet met name genoemde bron bij SAIC. „Het is moeilijk te zeggen of SAIC bezittingen van Rover kopen, maar de onderhandelingen zijn niet helemaal afgebroken", citeerde Xinhua. Maandag had het concern via een woordvoerder nog laten weten dat een akkoord hoogst onwaarschijnlijk was nu Rover uitstel van betaling heeft gekregen.
De Britse vakbond TGWU hoopt nog steeds op een akkoord met de Chinezen. „We moeten de fabrieken bij elkaar houden zolang we de mogelijkheden onderzoeken om alsnog een deal te sluiten", verklaarde Tony Woodley, algemeen secretaris van TGWU. Ook volgens de bewindvoerders moeten SAIC terugkeren aan de onderhandelingstafel.
Vakbonden en bewindvoerders denken nog drie weken nodig te hebben om een deal te sluiten, meldde de Britse radio– en televisiezender BBC dinsdag. Dat zou de regering in Londen nog eens 13 miljoen pond kosten. Zondag had de Labour–regering van premier Tony Blair 6,5 miljoen pond gefourneerd waarmee MG Rover zijn ruim 6000 werknemers met betaald verlof kon sturen.
MG Rover kwam eind vorige week acuut in financiële nood toen de regering in Londen een overbruggingskrediet van 100 miljoen pond (145 miljoen euro) vasthield. Maar de minister van Handel en Industrie hield dat geld op zak juist omdat Rover geen samenwerkingsverbond met SAIC sloot.
Inmiddels heeft de eigenaar van MG Rover, Phoenix Venture Holdings (PVH), voorgesteld de bezittingen, waaronder contant geld, effecten en onroerend goed, aan te wenden om een onmiddellijk ontslag van de arbeiders in de fabrieken in Longbridge bij de stad Birmingham te voorkomen. Dat heeft PVH–voorzitter John Towers geschreven in een brief aan minister Patricia Hewitt van Handel en Industrie. De activa hebben een waarde van 49 miljoen pond (71 miljoen euro) en zouden gebruikt kunnen worden als onderpand om leningen te krijgen.
MG Rover staat voor een bedrag van 200 miljoen pond in het krijt bij zijn pensioenfonds, aldus het Britse dagblad The Independent. De autofabrikant is aan toeleveranciers 250 miljoen pond schuldig en aan dealerbedrijven nog eens 25 miljoen pond.
In Nederland zijn vorig jaar 1556 auto’s van de merken MG en Rover verkocht, aldus cijfers van de importeur in Vianen.