Economie

Ford komt na GM met winstalarm

General Motors (GM), de grootste autoproducent in de Verenigde Staten, was dit jaar de eerste Amerikaanse autobouwer die een winstwaarschuwing gaf. Ook Ford, de nummer twee, laat weten dat zijn winst over heel 2005 kleiner zal uitvallen dan het bedrijf eerder had gedacht.

ANP
11 April 2005 08:35Gewijzigd op 14 November 2020 02:25

De waarschuwingen volgen op eerder aangekondigde productieverkleiningen van de twee. Beide concerns wijzen op de moeilijke omstandigheden op de Noord-Amerikaanse automarkt. Ford noemde vrijdag als oorzaken de „historisch hoge staal- en olieprijzen, de stijging van de ziektekostenpremies en de zwakke koers van de dollar.” Voor GM gaat hetzelfde op.

De winstwaarschuwing vrijdag van Ford was niet mis. In plaats van een eerdergenoemde jaarwinst per aandeel over 2005 van 1,75 à 1,95 dollar, gaat het concern nu uit van 1,25 à 1,50 dollar per aandeel. Een dollar is 0,60 euro waard.

GM ziet het nog somberder in. Eerder raamde dit concern zijn winst voor dit jaar op 4 à 5 dollar per aandeel, nu komt het niet verder dan 1 à 2 dollar. Over het eerste kwartaal denkt GM in de rode cijfers te komen.

Don Leclair, de financiële man van Ford, verklaarde dat na een recente marktanalyse de hoge benzineprijzen, die nog wel een tijd zullen aanhouden, en de prijzenslag van de concurrentie „ons tot de conclusie hebben gebracht dat er meer tegenslagen wachten.”

In zijn jongste ramingen heeft Ford de kosten voor een reorganisatie bij zijn luxe merken, zoals Jaguar, Aston Martin, Volvo en Land Rover, nog niet meegerekend. Topman Bill Ford heeft al aangegeven maatregelen te willen nemen om de kosten omlaag te halen. Details daarvan komen eind deze maand.

De concurrentieslag tussen de Amerikaanse autoconcerns is hevig. De ondernemingen noemen de concurrentie dan wel als een van de oorzaken van de slechte winstontwikkeling, een producent als GM begint vaak zelf een prijzenslag.

Kortgeleden liet deze autoproducent weten een contante korting van 1000 dollar te geven op elke nieuwe auto. Bovendien krijgt elke bezoeker aan een showroom de kans een auto te winnen. GM heeft daar 1000 exemplaren voor beschikbaar gesteld.

De twee concerns hebben de huidige problemen ook aan zichzelf te wijten. Ze hebben op dit moment automodellen die de potentiële kopers niet echt aanspreken. Anders is dat bij Chrysler, die met zijn 300 een bestseller in huis heeft. Ook het Japanse concern Toyota scoort goed met zijn Prius, een hybride auto met een benzine/elektromotor die het goed doet bij de energiebewuste consument.

De situatie bij Ford en GM mag dan verontrustend zijn, de autofabrikanten staan nog ver af van een faillissement, in tegenstelling tot hun Britse branchegenoot MG Rover, die vrijdag op het punt van omvallen kwam te staan. Volgens een analist staat GM er wel slechter voor dan Ford. Hij adviseert de beleggers dan ook hun aandelen GM te verkopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer