Economie

Nederlander bezuinigt niet op tuin

Tegenspoed in de economie heeft nauwelijks invloed op de bestedingen van Nederlanders voor hun tuin. Het afgelopen jaar gaven ze 2,45 miljard euro uit aan het groen rond de woning, 2 procent meer dan in 2003. Daarmee zet de stabiele lijn van de afgelopen jaren zich voort.

Redactie economie
8 April 2005 12:19Gewijzigd op 14 November 2020 02:25

Dat blijkt uit een consumentenonderzoek waaraan 5000 mensen van 12 jaar en ouder hebben meegewerkt. De uitkomsten van het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de Stichting Tuinpromotie Nederland, werden donderdag gepresenteerd tijdens de Huishoudbeurs in de RAI in Amsterdam.

Driekwart van de Nederlandse gezinnen beschikt over een tuin en die privé-groenvoorziening is voor hen zeer belangrijk, weet onderzoeksleider H. van Hassel van het Productschap Tuinbouw. „In tijden dat het economisch wat minder gaat, is het wel zo dat mensen grote uitgaven, zoals tuinmeubels, dure gereedschappen en groot onderhoud uitstellen. Ze spreiden hun uitgaven dan meer en geven het geld uit aan andere tuinartikelen.”

Van Hassel en enkele tuindeskundigen wezen er tijdens de presentatie op dat de tuincentra net als andere jaren weer uitstekende zaken deden tijdens de afgelopen paasdagen. De markt voor tuinartikelen mag relatief weinig conjunctuurgevoelig zijn, de fraaie bloeicijfers van de jaren ’90 zijn daarmee nog niet teruggekeerd. Destijds groeide de markt voor tuinartikelen jaarlijks met 3 tot 7 procent.

Sinds 2001 zijn er wel enkele opmerkelijke trends te zien. Zo kopen tuinenbezitters sinds dat jaar 23 procent minder gereedschappen en tuinmeubels, en is er ook fors bespaard op het groot onderhoud (17 procent). Daar staat tegenover dat Nederlanders veel meer (21 procent) zijn gaan uitgeven aan dieren in en rond het huis. Bollen en zaden (31 procent) zijn bezig met een enorme opmars.

Een maatschappij waarin alles steeds sneller gaat, heeft ook gevolgen voor de tuin van de Nederlanders. Tien jaar geleden werden de tuinaankopen nog gelijkmatig gespreid over voor- en najaar. Anno 2005 willen de tuinenbezitters direct resultaat als de zon na de wintermaanden weer wat begint te schijnen. De aankopen hebben nu voor 70 procent in het voorjaar en voor 30 procent in het najaar plaats.

Volgens de Stichting Tuinpromotie Nederland wordt de tuin steeds meer het verlengstuk van het huis. „Bovendien zie je meer dan ooit de persoonlijkheid van de tuinbezitters weerspiegeld in hun tuin. Voor de een is de tuin een ontmoetingsplaats en is het onderhoud een noodzakelijk kwaad. De ander besteedt juist uren aan snoeien en andere tuinkarweitjes.”

De stichting heeft op de Huishoudbeurs vier tuinen aangelegd die de tuintrends voor 2005 weerspiegelen: Simple Garden, Discovery Garden, Mix Garden en Wild Garden. Bij elk type onderscheidt ze een bepaald type gebruiker. Zo ziet de eigenaar van de Simple Garden zijn tuin als „een prettige en gezellige leefruimte, waar leuke dingen worden gedaan met het gezin en vrienden. Hij voelt zich thuis in een vrolijke en kleurrijke tuin met een wat landelijke uitstraling. De tuin staat vol creatieve en persoonlijke vondsten en er worden totaal verschillende materialen met elkaar gecombineerd, zoals verweerd beton en gedessineerd textiel.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer