Binnenland

Vakbond dreigt met stakingen bij NS na klappen cao-overleg

FNV dreigt met stakingen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). De onderhandelingen over een nieuwe cao voor werknemers van NS zijn geklapt, meldt de vakbond. Na negen onderhandelingsrondes zijn het spoorbedrijf en de bond het niet eens geworden, waardoor FNV het nu „waarschijnlijk” acht dat er stakingen volgen.

8 May 2025 14:44Gewijzigd op 8 May 2025 16:18Leestijd 2 minuten

„Als de leden actiebereid zijn zullen we de NS een ultimatum stellen en staan wij klaar om stakingen te organiseren”, stelt FNV-bestuurder Henri Janssen. Hij spreekt van een „dikke middelvinger” die de NS zou hebben opgestoken naar het „eigen loyale personeel”.

Wanneer er mogelijk wordt gestaakt, is nog niet bekend. Ook kan FNV nog niet aangeven wat de impact van eventuele acties wordt.

Onderhandelingen tussen de vakbonden en de NS gaan vaker gepaard met stakingen. Het personeel kan een groot deel van het openbaar vervoer in Nederland platleggen, waarmee de bond een stevig stakingswapen in handen heeft om forsere loonsverhogingen af te dwingen.

Ook CNV heeft het cao-overleg met de NS afgebroken, volgens onderhandelaar Henk Jongsma. „De NS heeft vanochtend een verbeterd bod gedaan, maar dat was voor ons onvoldoende”, legt hij uit. „We beraden ons op het vervolg en gaan waarschijnlijk een actietraject in.”

FNV wil onder meer dat de lonen van de NS-medewerkers op 1 maart 2025 en 1 maart 2026 met 4 procent omhooggaan, plus 120 euro. Volgens FNV biedt de NS een jaarlijkse loonsverhoging van 2,55 procent. De bond vindt dat te weinig omdat de inflatie hoger ligt.

Voor de vorige cao, die op 1 maart afliep, hadden de vakbonden en de NS een loonsverhoging afgesproken van gemiddeld 6,6 procent. Hoewel de cao-onderhandelingen toen ook moeizaam verliepen, werd er niet massaal gestaakt. In 2022 staakte NS-personeel nog wel voor hogere lonen, waar toen reizigers in heel Nederland last van hadden.

In november kwam het treinverkeer in delen van het land ook stil te liggen door stakingen, maar die waren bij spoorbeheerder ProRail. Uiteindelijk gingen werknemers van dat bedrijf er over een periode van anderhalf jaar ruim 10 procent op vooruit.

De NS zegt weer met de bonden om tafel te willen om verder te praten. „We zijn namelijk wat ons betreft nog niet uitonderhandeld”, aldus een woordvoerder.

Vond je dit artikel nuttig?

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer