Reclamemaker verdient geld met water
Water is in. Jong en oud zeulen met flesjes bronwater en drinken dat het een lieve lust is. Bedrijven springen in op dit modeverschijnsel. Water Reclame voorziet de flessen van een trendy etiket en verdient daarmee geld als water.
Nee, ze proeven geen verschil met gewoon kraanwater. „De kenners wel”, probeert Jasper van Arkel nog. Rogier Duin en John Loef lachen. De drie vennoten van Water Reclame geven toe dat het product niet zo bijzonder is. „Eigenlijk gaat het helemaal niet om het vocht, maar om het verhaal.”
De belangstelling voor water heeft alle kenmerken van een hype. Van kantoor tot school en van grijs tot groen: velen houden een flesje Spa of Evian binnen handbereik. „Vroeger kreeg je bij een autodealer een blikje pepermuntjes. Nu staat er na een onderhoudsbeurt een flesje water in de bekerhouder. Op het etiket prijkt een foto met daarop de monteurs die even daarvoor de auto onder handen namen.”
Net zoals een nieuwe trend, kent het bedrijf Water Reclame een plotseling begin. In maart 2004 komen reclamemakers Duin en Van Arkel collega Loef tegen. Die vraagt hun om te helpen met een vraag van een klant. De opening van een kledingzaak in Den Bosch moet veel aandacht krijgen. De eigenaar wil flesjes water uitdelen met daarop het logo van zijn winkel. Tegen inlevering van het etiket krijgen klanten 10 procent korting.
De drie marketeers kopen duizenden flesjes water bij de Aldi en verwijderen de etiketten. Ze ontwerpen een nieuwe omslag. Met een koelwagen staan ze een aantal dagen in Den Bosch. De actie is een succes. Van Arkel, Duin en Loef besluiten een onderneming op te richten met de naam Water Reclame. Vanaf begin dit jaar wijst een website klanten de weg naar Alphen aan den Rijn.
Volgens ontwerper Duin moet het etiket aan alle kanten duidelijk maken waar het flesje vandaan komt. „Verder houden we rekening met de huisstijl van het bedrijf. Er zijn zelfs opdrachtgevers die hun etiket laten aanleveren door een eigen reclamebureau. We verzorgen dan alleen het logistieke proces.”
Water Reclame importeert de flesjes uit Ierland. De lage prijs maakt de transportkosten naar Nederland meer dan goed. Het mineraalwater uit bergbronnen -eigenlijk gaat het om sterk gezuiverd regenwater- is ook langer houdbaar dan veel bronwater zoals dat in Nederland te krijgen is. Verder wijkt de flesvorm af. „Een klant mag natuurlijk bij de Aldi of Albert Heijn niet dezelfde vorm tegenkomen.”
Het bedrijf levert diverse varianten: transparant of met een blauwe tint, met draai- of hersluitbare sportdop en met verschillende inhoudsmaten. Er zijn zelfs glazen flessen te koop. Zo kan een restauranthouder zijn eigen logo op het spoelwater krijgen. Deze maand verschijnt er ook een klein uitgevallen veldfles die aan de broekriem kan worden bevestigd.
Bij een afname van 500 flesjes van 0,5 liter met sportdop bedraagt de prijs 60 eurocent per stuk. Over de inkoopprijs doet het trio geheimzinnig. Uiteindelijk blijkt dat bij een afname van 50.000 stuks de verkoopprijs daalt naar 30 eurocent. Dit betekent dat de winstmarge minimaal 100 procent bedraagt.
Bij voldoende orders moet het geld dus binnenstromen. „Het loopt leuk, we verdienen een goede boterham”, erkent Loef. „Een nieuwe BMW uit de 5-serie zit er voorlopig nog niet in. Dat kan ook niet, we zijn nog maar een halfjaar bezig.” In die periode gingen er 100.000 flesjes over de toonbank.
Het drietal is trots op een levering aan autofabrikant Chevrolet. „We staan op de Huishoudbeurs en delen dan Chevrolet-flesjes uit. Verder zijn we in gesprek met Pon, de importeur van onder andere Audi en Volkswagen. Het tijdschrift VT Wonen neemt een partij glazen flessen af.”
Op het verlanglijstje staan meer bekende namen. „Ik zou graag een groot telecomconcern als Vodafone binnenhalen. Uiteindelijk willen we onze afzet tillen naar een niveau van 100.000 stuks per maand.”
De waterhype is nog niet op zijn retour, denkt het driemanschap. Toch willen ze het assortiment uitbreiden, opnieuw met een simpel product. „Deze zomer gaan we waterijs verkopen met het logo van het bedrijf op het stokje en op de verpakking. Klanten kunnen kiezen uit de bekende enkel- of dubbellikkers. De smaak kan variëren. Zelfs een oranje ijsje met colasmaak behoort tot de mogelijkheden. Ook hier gaat het om het verhaal, we willen merkbeleving gestalte geven.”