Slijters blij met terugdraaien accijns op sterke drank
De zelfstandige slijters in Nederland, verenigd in de SlijtersUnie, hebben verheugd gereageerd op de plannen om de accijns op gedistilleerde dranken te verlagen naar het peil van 2002. Vooral de slijters in de grensstreek moesten na de laatste verhoging met lede ogen aanzien hoe hun klanten de grens overgingen. Bacardi Nederland, producent van de breezers, is minder blij.
„Deze verlaging maakt concurrentie met Duitsland en België weer mogelijk", aldus voorzitster M. Korendijk-Logt van SlijtersUnie dinsdag. De accijnsverlaging op gedistilleerd moet gepaard gaan met een forse verhoging op mixdrankjes en op bier. Die zou 100 miljoen euro moeten opleveren. De slijters zien deze maatregel echter niet zitten.
Het kabinet gebruikt de accijns als ontmoedigingsinstrument voor de jeugd. Daarvoor mag een accijnsheffing niet worden gebruikt, vindt de SlijtersUnie. Een wettelijke bodemprijs zou daar wel geschikt voor zijn. De producenten zeiden al eerder dat het kabinet „met een kanon op een mug wilde schieten".
De accijnsverhoging op gedistilleerd die in 2003 inging, leidde tot sluiting van slijterijen in de grensstreek. De staat kreeg volgens de SlijtersUnie minder in plaats van meer accijns binnen. „Aangenomen mag worden dat het terugdraaien van de maatregel mede ingegeven is door het zichtbaar worden van de effecten van de verhoging", aldus de voorzitster van SlijtersUnie.
Bacardi Nederland, producent van de bekende breezers, is teleurgesteld over het voornemen. „Nu wordt een hele categorie gestraft", aldus Annemarie Touw van het bedrijf. „Wij denken niet dat het een goede oplossing is, want de jongeren die willen drinken gaan dan iets anders kopen".
Bacardi zegt dat maar een klein deel van de breezers door jongeren wordt gedronken. „Ongeveer 90 procent van onze klanten is volwassen. En een groot deel van de jongeren die het drinken doen dat samen met hun ouders. Nu wordt de hele bevolking gestraft. Wij denken dat een goede voorlichting veel beter is dan het verhogen van de accijns op premixen".
Ook de bierbrouwers begrijpen de plannen niet. Een accijnsverhoging op bier van 25 procent zal volgens het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) niet helpen de consumptie onder jongeren te beperken. Maar een half procent van het Nederlandse bier wordt gekocht door jongeren onder de 16. Een algemene accijnsverhoging treft alle consumenten die een biertje drinken. Met de accijnsverhoging gaat Nederland bovendien nog meer uit de pas met de buurlanden lopen. Het accijnsverschil met Duitsland loopt op van 1,12 naar 1,55 euro per kratje.