Telegraaf wellicht ook op tabloidformaat
Dagblad De Telegraaf kijkt naar de mogelijkheden om op tabloidformaat te verschijnen. De krant op kleiner formaat zal zelfs al dit jaar kunnen worden doorgevoerd, maar dat is niet waarschijnlijk. Dat zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes van de Telegraaf Holding donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
„We kijken naar de marktontwikkelingen in Nederland en het buitenland", zei Swartjes. Daarmee doelde hij op de kranten Het Parool en Trouw die onlangs op het kleinere formaat verschenen. Ook uitgever PCM liet donderdag weten dat de nieuwe fusiekrant van het Algemeen Dagblad en diverse regionale kranten een tabloid gaat worden.
De cijfers over het jaar 2004 van de Telegraaf Holding waren positief, voor het eerst sinds drie jaar maakte het bedrijf weer winst. Over het boekjaar 2004 werd een positief resultaat geschreven van 22 miljoen euro, tegenover een verlies van 26 miljoen in 2003.
Het resultaat is hoger dan de verwachting van topman Swartjes begin dit jaar. Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak had hij over een nettowinst van 20 miljoen gesproken. De omzet van het concern over 2004 kwam iets hoger uit op 686,9 miljoen euro tegenover 683,6 miljoen het jaar daarvoor.
De Telegraaf Holding had vooraf gehoopt op een economisch herstel in 2004. Het concern rekende op een stijging van 5 procent in de advertentieomzet. Dat bleef echter uit. „In de eerste helft van 2004 zag het er hoopvol uit. Het herstel verdween echter weer in de tweede helft". Het bedrijf kondigde daarom al in januari aan dat verdere kostenreducties onafwendbaar zijn. In 2004 werd een reorganisatielast genomen van 15 miljoen euro. Hoe hoog dat bedrag dit jaar gaat worden, kon Swartjes nog niet zeggen. Hij kon evenmin een uitspraak doen over de mogelijke effecten op het personeelsbestand.
Met name door de aanhoudende onzekerheid in de economie, doet het bedrijf geen voorspelling over dit jaar. „We hebben nog weinig reden om optimistisch te zijn", aldus Swartjes.
Goed nieuws voor het concern kwam van het gratis dagblad Sp!ts. Deze krant boekte voor het eerst in zijn vijfjarig bestaan een winst. Hoe hoog dat bedrag is, wil het concern niet naar buiten brengen. Ook over de tijdschriftendivisie is het concern positief gestemd. „Hier zien we groeipotentie in binnen– en buitenland", aldus Swartjes.
Het concern kondigde verder nog aan dat het op 20 april de naam verandert in Telegraaf Media Groep.