Onderzoek financiering huis-aan-huisbladen
Staatssecretaris Van der Laan (Media) zal onderzoeken of naast betaalde kranten ook huis-aan–huisbladen in aanmerking moeten komen voor aanvullende financiering uit het Bedrijfsfonds voor de Pers. Dat zegde zij woensdag toe in een debat met de Tweede Kamer over mediaconcentraties en persbeleid.
De bewindsvrouw constateert samen met de kamerleden dat het aantal krantentitels onder druk staat. In veel regio’s is er maar één regionaal dagblad, waardoor een pluriforme nieuwsvoorziening daar in het gedrang komt. Volgens CDA’er Atsma kunnen de huis-aan-huisbladen meer bijdragen aan de regionale nieuwsvoorziening, als ze over meer geld kunnen beschikken, bijvoorbeeld uit het bedrijfsfonds.
Om zoveel mogelijk pluriformiteit te behouden in de markt van betaalde kranten stelde Van der Laan eerder voor de bestaande krantenuitgevers een maximaal marktaandeel van 35 procent op te leggen. Wel mogen uitgevers boven dat percentage groeien door extra lezers te werven. Daardoor hoopt ze dat er drie grote spelers (Telegraaf, Wegener en PCM) blijven bestaan en daardoor ook een diverse nieuwsvoorziening en opinievorming.
Kamerleden bleken niet overtuigd van die grens van 35 procent, omdat die min of meer is gebaseerd op de bestaande situatie en er in de toekomst veel kan veranderen. „Soms kan een uitgever een krantentitel van een concurrent redden door die titel over te nemen, maar daardoor kan hij over de 35 procent komen. „Hoe gaan we daarmee in de toekomst om?", wierp Atsma op.
Kamerleden wilden verder weten waarom Van der Laan nu met het plan van het maximummarktaandeel komt, hoewel er al enige tijd drie grote spelers zijn. „Voorkomen is beter dan genezen", antwoordde ze. „Morgen zouden PCM en Wegener zomaar kunnen fuseren en dan kan ik daar uit oogpunt van verlies aan pluriformiteit niets aan doen. Wel kan de (kartelwaakhond) NMa kijken naar aspecten als de gevolgen voor de adverteerdersmarkt". De staatssecretaris ziet echter geen mogelijkheden te voorkomen dat er minder opinievormende media komen.