Rijksmuseum past ontwerp aan
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft het ontwerp voor de centrale hoofdentree aangepast om tegemoet te komen aan bezwaren van het stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid. In het nieuwe ontwerp voor de renovatie van het Rijksmuseum is de entree versmald, waardoor volgens het museum nog voldoende ruimte overblijft voor fietsers en voetgangers. Het stadsdeel haalde vorige week tot ergernis van het museum een streep door het plan de hoofdingang in de passage te realiseren. Dat zou fietsers hinderen en onvoldoende ruimte bieden aan hulpdiensten bij calamiteiten.
Het Rijksmuseum vindt dat het stadsdeel te veel oog heeft voor de fietsers en de veiligheid. „We zouden de belangen en de betekenis van het Rijksmuseum graag uitgebreider terugzien bij het stadsdeel", zei zakelijk directeur J.W. Sieburgh dinsdag. „Het stadsdeel heeft ook verplichtingen. Zonder medewerking van het stadsdeel komt er geen vernieuwd Rijksmuseum. Het museum is zowel nationaal als internationaal van groot belang. Het is ons internationale visitekaartje".
Het stadsdeel Oud-Zuid heeft het aangepaste ontwerp al op 5 januari onder ogen gekregen, liet een woordvoerder weten. Volgens het Rijk heeft het stadsdeel daarna niets gezegd over het nieuw ingediende ontwerp, maar de woordvoerder bestrijdt dat. In inspraakrondes kan het museum nu proberen invloed uit te oefenen. Half mei moet de stadsdeelraad het voorstel bekrachtigen.
In het ontwerp van de Spaanse architecten Antonio Cruz en Antonio Ortiz worden bezoekers via trappen in de passage naar een atrium geleid, een ondergronds plein dat zich links en rechts van de onderdoorgang uitstrekt. In de voorheen donkere tunnel komt veel daglicht door het openen van de binnenhoven aan beide kanten. In het aangepaste ontwerp zijn de trappartijen smaller gemaakt.
Volgens architect Ortiz „is elk ontwerp slecht waarbij de hoofdentree niet in de onderdoorgang komt. Het is als met een hartoperatie: dan word je ook niet aan je maag geopereerd." De entree kan volgens hem niet nog smaller worden. „Ik ben een beetje droevig dat het zoveel moeite kost om mensen te overtuigen dat er voldoende ruimte is voor fietsers en voetgangers."
Het Rijksmuseum heeft de nieuwe fietspaden in de onderdoorgang vergeleken met andere fietspaden in de hoofdstad en kwam tot de conclusie dat het fietspad „een van de breedste is van Amsterdam." Het museum had de situatie dinsdagmiddag nagebootst en de passage tijdelijk opengesteld voor alle Amsterdammers. Het Comité Red De Onderdoorgang, een samenwerking tussen de Fietsersbond Amsterdam en bezorgde buurtbewoners, vindt de ruimte in het aangepaste ontwerp nog steeds te krap om 1500 voetgangers per uur en 13.000 fietsers per dag te verwerken.