Akkoord met België over HSL
Nederland en België hebben een akkoord bereikt over de rijtijden en halteplaatsen van de hogesnelheidslijn (HSL) van Amsterdam naar Brussel. Kringen rond het kabinet hebben dat vrijdag bevestigd. Minister Peijs van Verkeer zal vrijdagmiddag de details bekendmaken. Volgens Belgische media zou zijn afgesproken dat de HSL ook in Breda en Den Haag stopt.
Het akkoord is mogelijk gemaakt doordat de ministerraad vrijdag akkoord gaat met de verdieping van de Westerschelde. Die is van groot belang voor de haven van Antwerpen. Over dit punt is jaren door België en Nederland onderhandeld.
De reistijd van de HSL naar Brussel zou aanvankelijk 1.33 uur duren. De Belgen besloten echter onverwachts geen nieuw spoor te bouwen tussen Antwerpen en Brussel. Dat zou een vertraging van een kwartier opleveren.
De langere reistijd zou leiden tot minder reizigers en hogere personeels- en materiaalkosten. De Nederlandse treinexploitant HSA (gevormd door NS en KLM) dreigde minister Peijs al met een schadeclaim.
Minister Peijs heeft daarop meermalen geheime ontmoetingen gehad met de Belgische minister Vande Lanotte (Overheidsbedrijven). Daarbij werd vooral gezocht naar tijdwinst door de dienstregeling aan te passen. Enkele weken geleden was de vertraging voor ongeveer de helft weggewerkt, tot ongeveer zeven á acht minuten.
Tegelijk moest in het overleg nog een probleem worden opgelost. Minister Vande Lanotte had erop gezinspeeld toch maar geen snelle treinen te laten rijden tussen Breda en Brussel/Antwerpen. Dit zou hem te kostbaar zijn. Dit terwijl Nederland voor deze treinen al een aftakking van de spoorlijn had aangelegd bij Breda. Ook betaalde Nederland al eens 800 miljoen gulden aan België, vooral om het HSL-tracé bij Breda te krijgen in plaats van bij Roosendaal.
De Tweede Kamer was woest over de Belgische houding. De meerderheid wilde ander overleg met België blokkeren. Vooral de voorgenomen verdieping van de Westerschelde zou maar uitgesteld moeten worden.
Haags verkeerswethouder B. Bruins reageerde vrijdag voorzichtig. „Fijn dat ze eruit zijn. Dat geeft enige mate van hoop". Voor Den Haag staan de bestaande twintig treinen per dag richting Brussel op het spel. Bruins verwachtte tot nu toe dat Den Haag vanaf 2007 slechts vier keer per dag een eigen HSL-trein zou krijgen, die naar Brussel rijdt. „Dat kan niet, dat is veel te weinig". Voor een fatsoenlijke bediening moeten dat er „ergens tussen twaalf en twintig worden".
Ook de Tweede Kamer heeft in moties aangedrongen op een adequate directe bereikbaarheid van Den Haag met Brussel. Bruins: „Als je als regering meer werk wil maken van openbaar vervoer, dan moet je proberen het in regeringsstad Den Haag goed te doen".
In Breda wilde het gemeentebestuur niet reageren zolang niet duidelijk is met welke frequentie de stad wordt aangehaakt op de snelle treinverbinding.