EU-garantiefonds verkeersprojecten in de maak
De Europese commissarissen Almunia (Monetaire Zaken) en Barrot (Transport) willen een EU-fonds opzetten om leningen voor grote verkeersprojecten te garanderen.
De EU-ministers van Financiën moeten later dit jaar nog wel instemmen met het woensdag gepresenteerde voorstel. Almunia en Barrot willen hiervoor een bedrag van 1 miljard reserveren voor de periode van 2007 tot en met 2013.
De EU-lidstaten stemden vorig jaar formeel in met de financiering van een dertigtal grote Europese verkeersprojecten, zoals een hogesnelheidsspoorlijn tussen Parijs en Lissabon. Europa stopt tot en met 2013 20 miljard euro in deze projecten, die in totaal 140 miljard euro gaan kosten. Het garantiefonds is volgens de woordvoerster van Almunia „een extra mogelijkheid om de projecten op gang te krijgen en daarmee de Europese economie te stimuleren.”
Een van de dertig projecten is de aanleg van de Betuwelijn, die mee zou kunnen profiteren van de Europese fondsen.
Nederland verzette zich aanvankelijk tegen de opzet van een Europees programma voor grote verkeersprojecten, die waren bedoeld om de economie aan te zwengelen. Premier Balkenende stelde dat de Europese economie meer gebaat was bij het degelijk uitvoeren van projecten die al op de rails staan. Balkenende kon het nieuwe verkeersprogramma uiteindelijk echter niet tegenhouden.