Door heel Europa zijn grote verschillen in laadkosten van elektrische auto’s. Dat meldt de ANWB op basis van eigen dataonderzoek. Vakantiegangers die met de elektrische auto op reis gaan, zijn het best af met snelladen, stelt de verkeersdienst. Het laden van de elektrische auto is in Noorwegen het goedkoopst.
Het onderzoek is gebaseerd op het laadgedrag van 230.000 Nederlandse klanten in de afgelopen zomervakantie. In het buitenland is snelladen niet veel duurder dan langzaam laden, anders dan in Nederland. Nederlandse laadpassen werken op vrijwel alle snelladers, terwijl dat bij langzame laadpalen in het buitenland niet altijd lukt. In veel Europese landen is bovendien het snellaadnetwerk de afgelopen jaren enorm uitgebreid, stelt de ANWB. Snelladen in Frankrijk en Spanje blijkt goedkoper dan een gewone laadpaal.
Verder blijkt dat in Noorwegen het laden van de elektrische auto het goedkoopst is, zowel langzaam als snelladen. In Zwitserland is dat het duurst, en het langzaam laden is meer dan twee keer zo duur als in Noorwegen.
De prijzen verschillen dus per land en zelfs per laadpaal. Een van de oorzaken is het blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief dat bovenop het stroomtarief komt voor de duur van het laden. Soms loopt de teller meteen, soms pas na twee uur. Dat tarief is er soms ook bij snellaadpalen, maar omdat die vooral staan op plekken als tankstations of supermarkten, staat de auto daar niet vaak de hele nacht aan. Dat is wel weer vaak het geval in woonwijken.