Limburg wil lijnen NS overnemen
Limburg wil de spoorlijnen op het traject Nijmegen-Roermond en Kerkrade-Maastricht overnemen van de Nederlandse Spoorwegen. Als Provinciale Staten akkoord gaan, komt er in de hele provincie één vervoerbedrijf dat de baas is over alle takken binnen het openbaar vervoer, zoals bussen en treinen.
Dat heeft de Limburgse gedeputeerde M. Vestjens (Verkeer) dinsdag bekendgemaakt. In Limburg zijn er naast de NS vier busmaatschappijen die het openbaar vervoer regelen. Gedeputeerde Staten willen nog dit jaar het hele openbaar vervoer in de provincie aanbesteden en onder één paraplu samenbrengen.
Op de spoorlijnen moeten lichtere, snelle treinen komen. Ook krijgt de lijn Maastricht-Kerkrade drie nieuwe stations. De NS lijdt op beide spoorlijnen nu verlies, maar de nieuwe treinen zijn rendabeler en goedkoper dan de huidige, aldus Vestjens. Bovendien verwacht hij een toename van het aantal reizigers.
Eind 2004 werd bekend dat de Nederlandse Spoorwegen ondanks forse subsidies jaarlijks 40 miljoen euro verlies lijden op twintig regionale spoorlijnen in Nederland. Minister Peijs (Verkeer) gaf toen te kennen dat ze deze lijnen graag aan de provincies wil overdragen. Zij heeft daarvoor een bedrag van 50 miljoen euro ter beschikking gesteld.
Vestjens wil verder de bussen voortaan alleen laten komen als iemand er telefonisch om gevraagd heeft. Grote bussen worden zo veel mogelijk vervangen door kleinere. Dat drukt de kosten per kilometer. De bestaande buslijnen Roermond-Nijmegen en Maastricht-Kerkrade vervallen zodra de nieuwe treinen gaan rijden. Hij verwacht dat het openbaar vervoer rendabel kan worden.