Vanwege de terugleverkosten en het verdwijnen van de salderingsregeling in 2027, betwijfelt menig consument of investeren in eigen zonne-energie wel zo slim is. Rolf Heynen belooft aan zonnepaneleneigenaren dat hun energienota bij Sunergy betaalbaar blijft. Vijf vragen aan hem.
Begin deze maand richtte Heynen zijn energiebedrijf op. Sunergy helpt klanten om hun zonne-energie zo veel mogelijk zelf te benutten, vertelt hij. „Zelfconsumptie maakt de consument minder afhankelijk van de salderingsregeling en bovendien beperkt hij de terugleverkosten. Dat drukt de energienota. Wij leveren energie op basis van een dynamisch contract en zorgen voor een slimme sturing van de zonnepanelen.”
Uw bedrijf biedt dus alleen een dynamisch contract aan?
„Dat klopt. Dit type contract zal in de toekomst steeds normaler gaan worden. Nederland gaat steeds meer over op wind- en zonne-energie, maar deze weersafhankelijke energiebronnen zijn niet altijd in dezelfde mate beschikbaar. Daarom moeten huishoudens vaker stroom gaan verbruiken op momenten dat deze goedkoop voorhanden is. Daar past een dynamisch contract, waarbij de energieprijzen meebewegen met de vraag, het beste bij.”
Maar de doorsnee consument met zonnepanelen zit er toch niet op te wachten om constant het stroomaanbod in de gaten te houden?
„Om die reden hebben we de SlimmeRik ontwikkeld – een intelligent kastje dat de zonnepanelen, thuisbatterij en de laadpaal aanstuurt. Binnenkort voegen we de warmtepomp aan dit rijtje toe.
Ons slimme kastje –waar de klant een eenmalig bedrag voor betaalt– werkt op een vergelijkbare manier als de router in je meterkast, die alle apparaten aanstuurt die op het internet zijn aangesloten. Door efficiënt om te gaan met stroom, zorgt de SlimmeRik ervoor dat de energierekening zo laag mogelijk blijft. Zo kan hij bijvoorbeeld de productie van zonne-energie verlagen zodra de terugleverkosten negatief worden.”
Steeds meer huishoudens hebben zonnepanelen, maar nog lang niet altijd een eigen laadpaal of thuisaccu. Is Sunergy voor deze groep wel interessant?
„Ja, mits deze consumenten plannen hebben om in de toekomst een laadpaal of thuisbatterij aan te schaffen. Klanten kunnen bij ons een gratis adviesgesprek aanvragen. Dan komt er een installateur langs die bekijkt welke verduurzamingsmaatregelen er nog genomen kunnen worden. We werken merkonafhankelijk, dus de klant krijgt een advies dat echt bij zijn situatie past.”
„Ons intelligente kastje verlaagt de productie van zonne-energie zodra dat nodig is” - Rolf Heynen, oprichter Sunergy
Bij de keuze voor een leverancier zijn de energietarieven belangrijk voor de consument. Hoe gunstig zijn die bij uw bedrijf?
„Sunergy biedt dus een dynamisch contract aan. Dat betekent dat we elektriciteit en gas leveren op basis van de prijzen op de groothandelsmarkt. Er zijn meerdere dynamische energieleveranciers die met zo’n contract en dus de beursprijs consumenten bedienen. Het verschil in de energietarieven zit hem dan ook in de details, zoals de transactiekosten of het vastrecht: de bijdrage voor de administratie van een energieleverancier.
Wij hanteren zeker niet de hoogste tarieven, maar we behoren ook niet tot de goedkoopste leveranciers. Ten opzichte van de laatstgenoemde groep energiebedrijven is de klant bij Sunergy een aantal euro’s per maand duurder uit.”
Hoeveel klanten hebben zich al gemeld sinds de oprichting van Sunergy?
„Dat zijn er al honderden. Een groot deel van hen heeft meteen een gratis adviesgesprek aangevraagd om verder te verduurzamen. Inmiddels hebben zich ook al meer dan vijftig installatiebedrijven gemeld die graag met ons willen samenwerken.
We zijn blij met de toeloop, want we zijn ambitieus. In 2030 willen we 10 procent van de huishoudens met zonnepanelen op het dak als klant hebben. Tien jaar later willen we datzelfde percentage halen, maar dan op Europees niveau. Dat is onze stip aan de horizon.”
Rolf Heynen over zijn energiebedrijf Sunergy, dat zich specifiek richt op zonnepanelenbezitters.